[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 21-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت‌ درمانی بر بهزیستی ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا
مژگان عارفی ، مرضیه گنجوری
دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان(خوارسگان) ، Mozhgan.arefi@yahoo.com
چکیده:   (1246 مشاهده)
مقدمه: نقص حسی منجر به حس زندگی در دنیایی ساکت و رمزآلود است، و عاملی در جهت بروز محدودیت ارتباطات اجتماعی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر واقعیت ‌درمانی بر بهزیستی‌ روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا شهر اصفهان انجام شد.
روش: مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه‌ی‌آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر ناشنوا ده الی دوازده ساله مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آن‌ها سی دانش‌آموز براساس روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، گروه آزمایش ده جلسه نود دقیقه‌ای در پنج هفته تحت آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف(1995) بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل کوارایانس نشان داد آموزش مبتنی بر واقعیت درمانی منجر به افزایش معنادار عملکرد بهزیستی روان‌شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط برمحیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون شده است.(05/>P)
 بحث و نتیجه‌گیری: آموزش واقعیت ‌درمانی بر مبنای پذیرش مشکلات زندگی منجر به افزایش میزان بهزیستی روان‌شناختی در افراد ناشنوا می‌گردد. نقایص حسی از جمله ناشنوایی تاثیر عمیقی بر باورهای زندگی فردی دارد، که با استفاده از راهبردهای درمان روان‌شناختی مانند واقعیت درمانی می‌توان تا حد زیادی از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمود.
واژه‌های کلیدی: ناشنوا، بهزیستی روان‌شناختی، واقعیت درمانی
متن کامل [PDF 454 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arefi M, Ganjoori M. Effectiveness of Reality Therapy Training on Psychological Well-Being of Deaf Students. Socialworkmag. 2017; 6 (1) :21-28
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-286-fa.html

عارفی مژگان، گنجوری مرضیه. تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت‌ درمانی بر بهزیستی ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (1) :21-28

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-286-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790