[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396، شماره 22 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 5-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی تفسیری تجارب دانش‌آموزان از خشونت در نظام آموزشی
کبری واعظی
، kvaezi3000@gmail.com
چکیده:   (224 مشاهده)

مقدمه: شناخت تجربه زیسته دانش‌آموزان می‌تواند نقش موثری را در پیشگیری از خشونت در نظام آموزشی ایفا نماید. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بازنمایی تفسیری تجارب دانش‌آموزان از خشونت در نظام آموزشی انجام گرفت.
روش: این مطالعه کیفی با روش پدیدارشناسی انجام شد. گردآوری داده‌ها طی سال 1396-1395 با استفاده از مصاحبه نیمه‌‌ساختار یافته و گروه متمرکز و نمونه‌گیری با روش زنجیره‌ای انجام گرفت. معیارهای ورود به مطالعه عبارت بود از: سن ده الی پانزده سال، جنسیت دختر و پسر، و داشتن تجربه خشونت در فضای آموزشی. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تجربه دانش‌آموزان پیرامون خشونت در نظام آموزشی در قالب طبقات «سیستم آموزشی آسیب‌زا»، «مدرسه گریزی» و «کاربست راهبردهای مراقبتی» تفسیر شد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه از خشونت در سطوح مختلف در نظام آموزشی تأکید دارد. ضمانت اجرایی قوی قانون منع خشونت در نظام آموزشی، بازتوانی کودکان آسیب‌دیده، توجه به زیر ساختارهای موثر در کاهش و کنترل خشونت در نظام آموزشی از اقدامات موثر و پیشگیرانه به حساب می‌آید.

واژه‌های کلیدی: خشونت، دانش‌آموزان، نظام آموزشی، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 296 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi K. Interpreting the Student's Experiences of Violence in the Educational System. Socialworkmag. 2018; 6 (4) :5-13
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-321-fa.html

واعظی کبری. بازنمایی تفسیری تجارب دانش‌آموزان از خشونت در نظام آموزشی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (4) :5-13

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-321-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396، شماره 22 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781