:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395، شماره 18 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 5-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق
سید جلال یونسی ، مجتبی عباسی اصل، کاظم خزان، جواد کاظمی
استادیار گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی
چکیده:   (575 مشاهده)

مقدمه: ایجاد و حفظ یک رابطه عاشقانه و رضایت‌بخش نیازمند توانایی تشخیص عواطف و هیجان‌ها و توانایی ابراز آن‌ها است. یکی از راه‌های کاهش نارسایی هیجانی در زنان معرض طلاق می‌تواند آموزش پذیرش تعهد باشد.
روش: مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مداخله در بحران شهرستان پارس‌آباد استان اردبیل بوده است. با استفاده از ملاک‌های ورود و خروج سی نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. قبل از شروع روش آموزشی، هردوگروه مورد مطالعه تحت پیش‌آزمون قرار گرفته و از آنان درخواست شد تا مقیاس ناگویی خلقی تورنتو را تکمیل نمایند. گروه آزمایش تحت آموزش پذیرش و تعهد(ACT) قرار گرفتند. جلسات آموزش برای گروه آزمایش به‌صورت هفته‌ای یک جلسه (شصت دقیقه) و به‌مدت ده جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنا دار است. (0/01>P)
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در مجموع حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد (ACT) برکاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق موثر است. اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیک‌های مددکاری اچتماعی توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: پذیرش و تعهد، نارسایی هیجانی، زنان در معرض طلاق
متن کامل [PDF 381 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۶



XML   English Abstract   Print


دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395، شماره 18 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها