:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395، شماره 16 1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 33-27 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه راهبردهای مقابله‌ای مذهبی و کیفیت تعامل مادر-کودک در مادران دارای کودکان با اختلال خواندن
شهروز نعمتی 1، کبری محمدپور2
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (5018 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر رابطه راهبردهای مقابله‌ای مذهبی و روان‌شناختی با کیفیت تعامل مادر-کودک در مادران دارای کودکان با اختلال خواندن را مورد بررسی قرار داده است.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه مادران دانش‌آموزان پسر دارای اختلال خواندن شهر تبریز که در سال تحصیلی 1394-1393 در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند تشکیل داده است. حجم نمونه با توجه به جدول نمونه‌گیری مورگان 162 نفر برآورد گردید. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده و از روی لیست دانش‌آموزان انجام شد. داده‌های پژوهش نیز با استفاده از سیاه‌ی وارسی تعامل مادر-کودک نعمتی، مقابله‌های مذهبی (RCOPE) جمع‌آوری شد.  داده‏ ها با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به‌گام انجام گرفت. 
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین راهبرد مقابله‌ای مذهبی مثبت و منفی با کیفیت تعامل مادر-کودک به ترتیب  همبستگی 58/0 و 21/0- وجود دارد (001/0>P). 
بحث و نتیجه‌گیری: راهبردهای مقابله‌ای مذهبی پیش‌بینی کننده کیفیت تعامل مادر-کودک هستند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که راهبردهای مقابله‌ای مذهبی نقش مهمی در کیفیت تعامل مادر-کودک دارد. 

واژه‌های کلیدی: راهبردهای مقابله‌ای مذهبی، کیفیت تعامل مادر- کودک، مادران، اختلال خواندن
متن کامل [PDF 323 kb]   (2407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/12 | پذیرش: 1395/10/6 | انتشار: 1395/10/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395، شماره 16 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها