:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395، شماره 18 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 30-23 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سرمایه روان‌شناختی و سازگاری نوجوانان دختر بد‌سرپرست
فضل الله میردریکوند1 ، عزت الله قدم پور2 ، میعاد کاوریزاده 3
1- دانشگاه لرستان خرم آباد، ایران
2- دانشگاه لرستان، خرم آباد
3- دانشگاه لرستان، خرم‌آباد. ، Miad.kavarizadeh693@gmail.com
چکیده:   (5993 مشاهده)

مقدمه: برخی از مطالعات اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی را بر روی مشکلات روان‌شناختی تایید نموده‌اند. در سال‌های اخیر سازه‌های جدیدی نظیر سازگاری و سرمایه روان‌شناختی مطرح شده‌اند. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سرمایه روان‌شناختی و سازگاری در نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح(پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل) اجرا گردید. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه‌ی نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت ده جلسه (شصت دقیقه‌ای به مدت دو ماه و نیم)، تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های سرمایه روان‌شناختی لوتانز2007 و آزمون شخصیتی کالیفرنیا 1953 به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیری و نرم افزار SPSS19 استفاده گردید.
نتایج: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش سرمایه روان‌شناختی (خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی) و سازگاری (فردی و اجتماعی) در گروه آزمایش گردید. (0/0‌1>P)
بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای ارتقای سرمایه روان‌شناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست به‌کار رود.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، سرمایه روان‌شناختی، سازگاری، نوجوانان، بدسرپرست
متن کامل [PDF 412 kb]   (5370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/17 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/1/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395، شماره 18 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها