1- دانشگاه لرستان خرم آباد، ایران 2- دانشگاه لرستان، خرم آباد 3- دانشگاه لرستان، خرمآباد. ، Miad.kavarizadeh693@gmail.com
چکیده: (5993 مشاهده)
مقدمه: برخی از مطالعات اهمیت آموزش مهارتهای زندگی را بر روی مشکلات روانشناختی تایید نمودهاند. در سالهای اخیر سازههای جدیدی نظیر سازگاری و سرمایه روانشناختی مطرح شدهاند. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سرمایه روانشناختی و سازگاری در نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح(پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل) اجرا گردید. جامعهیآماری شامل کلیهی نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ده جلسه (شصت دقیقهای به مدت دو ماه و نیم)، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز2007 و آزمون شخصیتی کالیفرنیا 1953 بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم افزار SPSS19 استفاده گردید. نتایج: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی) و سازگاری (فردی و اجتماعی) در گروه آزمایش گردید. (0/01>P) بحث و نتیجهگیری: بهنظر میرسد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست بهکار رود.