دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، dr_shahnam_abolghasemi@yahoo.com
چکیده: (4670 مشاهده)
مقدمه: سرطان جزء بیماریهای تهدیدکننده زندگی محسوب شده و موجب افزایش اختلالات هیجانی و کاهش چشمگیر کیفیت زندگی در بیماران میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش هوش هیجانی و آموزش راهبردهای مقابله بااسترس بر میزان سلامت عمومی و شادکامی بیماران سرطانی اجرا گردید. روش: دراین پژوهش آزمایشی از طرح دو گروهی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش راکلیه دویست بیمار سرطانی مراجعه کننده به بیمارستانهای شهرستان تنکابن و رامسر تشکیل داده است، شصت نفر از آنها که در آزمون شادکامی نمرات کمتر و مساوی از خط برش یا مقدار عددی چهل و در سلامت عمومی نمرات کمتر و مساوی بیست و یک کسب کردند بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، بیست نفر در هر گروه جایگزین شدند. ابزار استفاده شده در پژوهش پرسشنامههای سلامت عمومی GHQ28 و شادکامی آکسفورد بود. یکی از گروههای آزمایش تحت آموزش هوش هیجانی و گروه دیگر آزمایش مورد آموزش شیوههای مقابله با استرس قرار گرفتند و بر گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. دادههای پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و برای مقایسه اثر بخشی بین دو گروه آزمایش از آزمون تعقیبی (LMATRIX) مورد تجزیه و تحلیل قرا رگرفت. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بهصورت معناداری موجب افزایش شادکامی و سلامت عمومی بیماران میگردد ولی تأثیرآموزش هوش هیجانی نسبت به آموزش راهبردهای مقابله با استرس در سلامت عمومی و شادکامی بیشتر بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش هوش هیجانی و شیوههای مقابلهای بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به سرطان سینه، این مداخله بهعنوان یک درمان کمکی میتواند در بیماران مبتلا به سرطان بهکار گرفته شود.
Abolghsemi S. The Efficacy of Emotional Intelligence Teaching and Coping Strategies for Stress Training on General Health and Happiness of Cancer Patients. Socialworkmag 2017; 6 (3) :32-40 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-187-fa.html
ابوالقاسمی شهنام. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی هوش هیجانی و راهبردهای مقابله با استرس بر میزان شادکامی و سلامت عمومی بیماران سرطانی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (3) :32-40