:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1396، شماره 21 1396 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 32-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی هوش هیجانی و راهبردهای مقابله با استرس بر میزان شادکامی و سلامت عمومی بیماران سرطانی
شهنام ابوالقاسمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، dr_shahnam_abolghasemi@yahoo.com
چکیده:   (729 مشاهده)
مقدمه: سرطان جزء بیماری‌های تهدیدکننده زندگی محسوب شده و موجب افزایش اختلالات هیجانی و کاهش چشمگیر کیفیت زندگی در بیماران می‌شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش هوش هیجانی و آموزش راهبردهای مقابله بااسترس بر میزان سلامت عمومی و شادکامی بیماران سرطانی اجرا گردید.
روش: دراین پژوهش آزمایشی از طرح دو گروهی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه‌آماری پژوهش راکلیه دویست بیمار سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهرستان تنکابن و رامسر تشکیل داده است، شصت نفر از آن‌ها که در آزمون شادکامی نمرات کمتر و مساوی از خط برش یا مقدار عددی چهل و در سلامت عمومی نمرات کمتر و مساوی بیست و یک کسب کردند به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، بیست نفر در هر گروه جایگزین شدند. ابزار استفاده شده در پژوهش پرسشنامه‌های سلامت عمومی GHQ28 و شادکامی آکسفورد بود. یکی از گروه‌های آزمایش تحت آموزش هوش هیجانی و گروه دیگر آزمایش مورد آموزش شیوه‌های مقابله با استرس قرار گرفتند و بر گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. داده‌های پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و برای مقایسه اثر بخشی بین دو گروه آزمایش از آزمون تعقیبی (LMATRIX) مورد تجزیه و تحلیل قرا رگرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی به‌صورت معناداری موجب افزایش شادکامی و سلامت عمومی بیماران می‌گردد ولی تأثیرآموزش هوش هیجانی نسبت به آموزش راهبردهای مقابله با استرس در سلامت عمومی و شادکامی بیشتر بود.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش هوش هیجانی و شیوه‌های مقابله‌ای بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به سرطان سینه، این مداخله به‌عنوان یک درمان کمکی می‌تواند در بیماران مبتلا به سرطان به‌کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: شیوه‌های مقابله با استرس، هوش هیجانی، سلامت عمومی، شادکامی
متن کامل [PDF 513 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1396، شماره 21 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها