:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1395، شماره 19 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 40-48 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مداخله درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون
سهیلا احمدی1 ، قربان همتی علمدارلو1 ، ستاره شجاعی 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، bahareman@shirazu.ac.ir
چکیده:   (4162 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری این پژوهش شامل همه کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1394-1393 در مراکز ویژه کودکان با کم‌توانی‌‌ ذهنی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و تحصیل اشتغال داشتند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم بیست و چهار نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل( هر گروه دوازده نفر)جایگزین شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون به‌عمل آمد و گروه آزمایش درمان رشدی‌عصبی را در پانزده جسله دریافت کرد در حالی که به گروه کنترل این برنامه ارائه نشد. در پایان برای هر دو گروه پس‌آزمون اجرا شد. برای سنجش مهارت‌های حرکتی از آزمون لیکلن-اوزرتسکی و برای سنجش فعالیت‌های زندگی روزمره از مقیاس سنجش فعالیت‌ها در کودکان استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارآماری SPSS21 استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره در گروه آزمایش افزایش یافته است.(01/>P)
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر تأثیر درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود با طراحی و اجرای برنامه درمان رشدی‌عصبی جهت بهبود مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون اقدام شود.
واژه‌های کلیدی: درمان رشدی‌عصبی، مهارت‌های حرکتی، کودکان با نشانگان داون
متن کامل [PDF 409 kb]   (3267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/24 | پذیرش: 1396/5/9 | انتشار: 1396/5/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1395، شماره 19 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها