:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396، شماره 20 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 23-14 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان
غنچه راهب، مریم لطیفیان1، حسن پاشاشریفی
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران. ، Maryamlatifian1993@gmail.com
چکیده:   (5021 مشاهده)
مقدمه: امروزه علل گوناگون دست‌به‌دست هم داده‌اند تا روند راهنمایی و مشاوره به‌طور روز افزون در نظام تعلیم و تربیت گسترش یافته و به‌عنوان جزو لاینفک آن محسوب گردد. ظهور مشکلات و نیازهای متنوع در جوامع امروزی، اهمیت و لزوم مشاوره و راهنمایی را بیشتر کرده است. با توجه به نقش مشاوره و راهنمایی در نظام تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان در حل مشکل مراجعان انجام شده است.
روش: این پژوهش کیفی از نوع مورد پژوهی است. جامعه‌ی‌آماری پژوهش را مراجعان مراکز مشاوره خانواده سازمان اولیاء و مربیان شهر تهران تشکیل داده است. نمونه‌ی‌آماری از سیزده مرکز مشاوره فعال آموزش و پرورش انتخاب گردید. چهل و پنج نفر بررسی شده با مشکلاتی مانند اختلالات روانی.(اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی و...) مشکلات تحصیلی. اختلالات یادگیری. مشکلات خانوادگی. آسیب‌های اجتماعی؛ به این مراکز مراجعه نموده‌اند. محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با چک لیست، پیش از انجام مشاوره و پس از انجام مشاوره شاخص‌های مورد نظر در پژوهش را ارزیابی کرده است. در تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تفسیری استفاده شده است.
نتایج: کمتر از پنجاه درصد مشاوره‌های انجام گرفته اثربخشی مثبت داشته است.کمترین میزان اثربخشی مشاوره‌های انجام شده مربوط به مشاوره‌هایی است که با موضوع ناسازگاری دانش‌آموزان با والدین انجام گردیده و بیشترین اثربخشی مربوط به مشاوره‌هایی است که با موضوع حل مشکل اختلال یادگیری دانش‌آموزان انجام گردیده.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که خدمات مشاوره‌ای ارائه شده به لحاظ کیفی نتیجه مطلوبی ندارد. بخش مهم این عدم کارایی، به فرآیند مشاوره و عدم توانمندی مشاوران برای حل مشکل مراجعان مربوط است.ازکاستی‌هایی‌که منجر به بروز چنین مشکلی می‌گردد می‌توان بر عواملی نظیر ضعف مشاوران در تشخیص مشکل، ارائه برنامه کمکی و ارائه راهکار درمانی اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: خدمات راهنمایی و مشاوره، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، انجمن اولیاء و مربیان، تهران
متن کامل [PDF 358 kb]   (3108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/16 | پذیرش: 1396/11/3 | انتشار: 1396/11/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396، شماره 20 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها