مقدمه: در هر جامعه ای سلامت اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. جامعه سالم و پیشرفت آن نیازمند جامعهای برخوردار از سلامت در تمامی ابعاد آن، از جمله جسمی، روانی و اجتماعی است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی بود. روش: مطالعه حاضر توصیفی و روش آن همبستگی بود، جامعهآماری پژوهش را دانشآموزان متوسطه دوم بین سنین پانزده تا هجده سال، که در سال 1396 در شهرستان بابلسر مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده اند. از بین آنان چهارصد دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد سلامت اجتماعی کییز و سرمایه اجتماعی ناهاپیت وگوشال استفاده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و معادلات ساختاری (نرم افزار لیزرل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافتهها نشان دادند که همبستگی بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی هفتاد و چهار صدم میباشد،که بیانگر رابطه مستقیم و بالای این دو متغییر بود. همچنین بیشترین بعد اثرگذار سرمایه اجتماعی بر سلامت، بعد ارتباطی بود. متغیر زمینهای پایه تحصیلی با سلامت اجتماعی دارای رابطه معنادار بود و جنسیت دانشآموزان با سلامت اجتماعی آنان رابطه معناداری نشان نداد. همچنین میانگین سرمایه اجتماعی4/02 و سلامت اجتماعی3/82 اندکی بالاتر از سطح متوسط (که برابر با عدد سه بود) برآورد گردید. بحث و نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر سلامت اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی جامعه بهویژه دانشآموزان پیشنهاد میشود.
Hamatyrad F, Keshavarz A, Momeni H. The Relationship Between Social Capital on Social Health of High School Students. Socialworkmag 2018; 7 (2) :7-14 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-371-fa.html
همتی راد فرزانه، کشاورز امراله، مؤمنی حسن. رابطه سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی در دانشآموزان متوسطه دوم. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (2) :7-14