رابطه بین مولفههای شخصیت و سرمایه روانشناختی با میانجیگری زبان بدن در دانشجویان
|
آناهیتا تاشک |
بخش روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان. ، anahita.tashk91@gmail.com |
|
چکیده: (3572 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفههای شخصیت و سرمایه روانشناختی با میانجیگری زبان بدن انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش توصیفی، از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعهآماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به تعداد هجده هزار نفر بود، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد سی صد و هشتاد نفر انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شصت سوالی ویژگیهای شخصیتی مک کری و کاستا1990، پرسشنامه بیست و چهار سوالی سرمایه روانشناختی لوتانز2007 و پرسشنامه محقق ساخته ده سوالی زبان بدن بودند. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل رگرسیون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شده است.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که زبان بدن توانسته است در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان با سرمایه روانشناختی نقش واسطهای ایفا نماید. در تحلیل مسیر روابط مستقیم در سطح یک هزارم و غیرمستقیم با پی ولیو پنج صدم معنادار بودند. میزان برازش براساس شاخص CFI نیز مقدار نود و شش صدم بود که نشان دهنده برازش خوب مدل است.
بحث و نتیجهگیری: در کنار عوامل روانشناختی و همسو با ویژگیهای شخصیتی در شکلگیری و تداوم روابط بین فردی، میتوان به پیامهای غیرکلامی اشاره کرد که فرد از طریق زبان بدن در ارتباطات خود بهکار میگیرد و نقش مهمی در تعاملات اجتماعی او ایفا میکنند. بدیهی است بررسی چنین مفاهیمی میتواند به رشد یکپارچه افراد، پویایی و سازماندهی شخصیت آنها کمک نماید. شخصیتی که زمینهساز تعامل و سازگاری فرد با دیگران و محیط اجتماعی است. |
|
واژههای کلیدی: مولفههای شخصیت، سرمایه روانشناختی، زبان بدن، دانشجو |
|
متن کامل [PDF 402 kb]
(2984 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/13 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/12/20
|
|
|
|