[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398، شماره 29 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 11-5 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر
فائزه ادیب نیا 1، مینا وصال2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ، adibfaezeh@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3227 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این‌که کسب سازگاری اجتماعی یکی از مهمترین مسائل در دوره نوجوانی است، بی‌اهمیتی به این موضوع می‌تواند منشا بسیاری از مشکلات شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان گروهی با رویکرد پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر بود. 
روش: در این پژوهش نیمه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول در سال تحصیلی 1397-1396 مدارس شبانه روزی شهرستان اراک تشکیل داده‌اند. نمونه این پژوهش شامل سی دانش‌آموز دختر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. هرگروه به تفکیک شامل پانزده نفر بود. رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایشی طی دو ماه و هفته‌ای یک بار اجرا شد. در این پژوهش از آزمون سازگاری اجتماعی کالیفرنیا استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. 
نتایج: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. یافته‌های حاصل از این پژوهش بیانگر تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی دختران دانش آموزاست. 
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس شواهد این پژوهش، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مداخله‌ای موثر است و می‌توان از آن برای ارتقاءسازگاری اجتماعی دانش‌آموزان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سازگاری اجتماعی، دانش‌آموزان دختر
متن کامل [PDF 381 kb]   (2041 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1398/11/28 | انتشار: 1398/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibnia F, Vesal M. The Effectiveness of Group-Based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Social Adjustment of Female Students. Socialworkmag 2019; 8 (3) :5-11
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-456-fa.html

ادیب نیا فائزه، وصال مینا. تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (3) :5-11

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-456-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398، شماره 29 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645