1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، mahdibarzegar69@gmail.com 3- دانشگاه بوعلی سینا 4- دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-مرکز 5- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-جنوب
چکیده: (1400 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی، بهدلیل ارتباط همزمان و بلندمدت آن با نتایج سازگاری در نوجوانی، از قبیل عملکرد تحصیلی بالاتر، وضعیت اجتماعی مطلوب و مثبت، کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مشارکت نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، هدف پژوهش، بررسی رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی بود. روش: این پژوهش مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهآماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوره اول شهرستان میبد استان یزد در سال تحصیلی1399-1398 بود؛ که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی دویست و هشتاد و هفت نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای قدردانی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی و مدرسه من و مدرسه ما استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم قدردانی، حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی با رضایت از زندگی معنادار بودند. همچنین، اثرات غیرمستقیم قدردانی بر رضایت از زندگی از طریق میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی نیز معنادار بود. بحث و نتیجهگیری: بنابر نتایج بهدست آمده، با بالابردن حمایت اجتماعی و اجرای برنامههایی ازجمله آموزش، جهت بالا بردن قدردانی و تنظیم مشکلات هیجانی میتوان به دانشآموزان کمک کرد تا رضایت از زندگی بالاتری داشته باشند.