:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400، شماره 36، ویژه‌نامه دانشگاه یزد 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی
عزت اله قدم پور1 ، مهدی برزگربفرویی 2، مینا چراغ زاده3 ، زهرا آراسته4 ، مهران آزادی5
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، mahdibarzegar69@gmail.com
3- دانشگاه بوعلی سینا
4- دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-مرکز
5- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-جنوب
چکیده:   (1400 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی، به‌دلیل ارتباط همزمان و بلند‌مدت آن با نتایج سازگاری در نوجوانی، از قبیل عملکرد تحصیلی بالاتر، وضعیت اجتماعی مطلوب و مثبت، کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مشارکت نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از این‌رو، هدف پژوهش، بررسی رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی بود. 
روش: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوره اول شهرستان میبد استان یزد در ‌سال تحصیلی1399-1398 بود؛ که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی دویست و هشتاد و هفت نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های قدردانی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی و مدرسه من و مدرسه ما استفاده شد. 
نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم قدردانی، حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی با رضایت از زندگی معنادار بودند. همچنین، اثرات غیر‌مستقیم قدردانی بر رضایت از زندگی از طریق میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی نیز معنادار بود. 
بحث و نتیجه‌گیری: بنابر نتایج به‌دست آمده، با بالابردن حمایت اجتماعی و اجرای برنامه‌هایی ازجمله آموزش، جهت بالا بردن قدردانی و تنظیم مشکلات هیجانی می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا رضایت از زندگی بالاتری داشته باشند. 
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، قدردانی، مشکلات هیجانی، یزد
متن کامل [PDF 426 kb]   (990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/26 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400، شماره 36، ویژه‌نامه دانشگاه یزد 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها