تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین دوره متوسطه اول
|
کامیار عظیمی1 ، یاسر گراوند 2، مهدی عرب زاده3 |
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، yasergaravand2015@gmail.com 3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی |
|
چکیده: (1650 مشاهده) |
مقدمه: وقتی در شخصی استیصال اکتسابی شکل میگیرد، راه هرگونه انگیزش و تلاش را سد کرده و نتیجه حرکت را در ذهن به شکستهای مجدد ختم میکند. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام شد.
روش: در این مطالعه شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. سی و دو دانشآموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر دوره متوسطه اول شهر کرج با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه شانزده نفر گمارده شدند. گروه آزمایش نه جلسه شصت دقیقهای به مدت پنج هفته و هفتهای دو بار برنامه بازآموزی اسنادی دریافت کردند. بعد از مداخله، دو گروه پرسشنامههای استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج: یافتههای تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، گروه آزمایش کاهش چشمگیری در استیصال اکتسابی و نیز بهبود قابلتوجهی در انگیزش پیشرفت ذاشته است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی میتواند استیصال اکتسابی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین را کاهش داده و انگیزش پیشرفت آنها را بهبود بخشد. |
|
واژههای کلیدی: بازآموزی اسنادی، استیصال اکتسابی، انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی پایین |
|
متن کامل [PDF 616 kb]
(1100 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/26 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1399/12/15
|
|
|
|