:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1398، شماره 27 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش سرپرستی در مددکاری اجتماعی گزارش یک فعالیت آموزشی
منا احسانی1 ، مریم ذبیحی پورسعادتی 2
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، m.zabihi.2005@gmail.com
چکیده:   (2962 مشاهده)
مقدمه: کارورزی روش اساسی برای آشنایی دانشجویان مددکاری اجتماعی با نقش حرفه‌ای خود می‌باشد. از ایـن رو انتخـاب روش‌هـای آموزشی که فرصت تعامل فرد با محیط و کسب تجربه در موقعیت‌های واقعـی را فـراهم نماید، ضرورت دارد. هدف از این مقاله گزارش نحوه سرپرستی دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی در کارورزی، سرپرستی مطابق الگوی سرپرستی موقعیتی و نظریه سازنده‌گرایی ویگوتسکی است که از نگاه سرپرست مستقیم فیلد و دانشجوی کارورزی سرپرستی بیان شده است.
گزارش مورد: به‌منظور آموزش کارورزی سرپرستی در مددکاری اجتماعی، سرپرست فیلد آموزش را در سه مرحله فعالیت‌های پیش از عمل آموزش، فعالیت‌های حین عمل آموزش و فعالیت‌های پس از عمل آموزش طراحی کرد. در مرحله فعالیت‌های پیش از عمل، ابتدا گزینش اهداف کلی و تعیین ویژگی‌های ورودی بر اساس تکنیک تحلیل تکلیف صورت گرفت و سپس سنجش آغازین انجام شد. اهداف تعیین شده و نتایج حاصل از سنجش آغازین، مبنای تدوین طرح درس قرار گرفت. فعالیت‌های حین عمل آموزش به سه مرحله مشاهده‌ای، مشارکتی و تفویضی تقسیم شد و دانشجو بر اساس موفقیت در سنجش تکوینی هر مرحله، مرحله بعد را آغاز می‌نمود. مرحله فعالیت‌های پس از عمل نیز شامل سنجش‌های تکوینی، خودارزیابی و ارزشیابی نهایی براساس قرارداد اولیه بود. 
بحث و نتیجه‌گیری: رویکرد یادگیرنده محور یک رویکرد زیربنایی در آموزش عملی سرپرستی در مددکاری اجتماعی است که دانشجو را در تلفیق هرچه بهتر نظریه در عمل یاری می‌رساند و امکان آموزش ابعاد مختلف سرپرستی را فراهم می‌سازد.
واژه‌های کلیدی: کارورزی سرپرستی، مددکاری اجتماعی، رویکرد یادگیرنده محور، سرپرستی موقعیتی
متن کامل [PDF 448 kb]   (3539 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/4 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/30

Ethics code: ندارد


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1398، شماره 27 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها