آموزش سرپرستی در مددکاری اجتماعی گزارش یک فعالیت آموزشی
|
منا احسانی1 ، مریم ذبیحی پورسعادتی 2 |
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، m.zabihi.2005@gmail.com |
|
چکیده: (2962 مشاهده) |
مقدمه: کارورزی روش اساسی برای آشنایی دانشجویان مددکاری اجتماعی با نقش حرفهای خود میباشد. از ایـن رو انتخـاب روشهـای آموزشی که فرصت تعامل فرد با محیط و کسب تجربه در موقعیتهای واقعـی را فـراهم نماید، ضرورت دارد. هدف از این مقاله گزارش نحوه سرپرستی دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی در کارورزی، سرپرستی مطابق الگوی سرپرستی موقعیتی و نظریه سازندهگرایی ویگوتسکی است که از نگاه سرپرست مستقیم فیلد و دانشجوی کارورزی سرپرستی بیان شده است.
گزارش مورد: بهمنظور آموزش کارورزی سرپرستی در مددکاری اجتماعی، سرپرست فیلد آموزش را در سه مرحله فعالیتهای پیش از عمل آموزش، فعالیتهای حین عمل آموزش و فعالیتهای پس از عمل آموزش طراحی کرد. در مرحله فعالیتهای پیش از عمل، ابتدا گزینش اهداف کلی و تعیین ویژگیهای ورودی بر اساس تکنیک تحلیل تکلیف صورت گرفت و سپس سنجش آغازین انجام شد. اهداف تعیین شده و نتایج حاصل از سنجش آغازین، مبنای تدوین طرح درس قرار گرفت. فعالیتهای حین عمل آموزش به سه مرحله مشاهدهای، مشارکتی و تفویضی تقسیم شد و دانشجو بر اساس موفقیت در سنجش تکوینی هر مرحله، مرحله بعد را آغاز مینمود. مرحله فعالیتهای پس از عمل نیز شامل سنجشهای تکوینی، خودارزیابی و ارزشیابی نهایی براساس قرارداد اولیه بود.
بحث و نتیجهگیری: رویکرد یادگیرنده محور یک رویکرد زیربنایی در آموزش عملی سرپرستی در مددکاری اجتماعی است که دانشجو را در تلفیق هرچه بهتر نظریه در عمل یاری میرساند و امکان آموزش ابعاد مختلف سرپرستی را فراهم میسازد. |
|
واژههای کلیدی: کارورزی سرپرستی، مددکاری اجتماعی، رویکرد یادگیرنده محور، سرپرستی موقعیتی |
|
متن کامل [PDF 448 kb]
(3539 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/4 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/30
|
|
|
|