بررسی اشکال مثلثسازی در خانوادههای یزدی و رابطه آن با سبکهای فرزندپروری
|
سیدرضا جوادیان1 ، نجمه عشقی نصرآبادی2 ، منوچهر علینژاد2  |
1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد ، javadian@yazd.ac.ir 2- دانشگاه یزد |
|
چکیده: (2333 مشاهده) |
مقدمه: خانواده اولین بذر تکوین و رشد فردی، و بنای شخصیت را در انسان فراهم میسازد. کودک در خانواده روابط اجتماعی با دیگران را میآموزد و اصول و قواعد اخلاقی را یاد میگیرد. بنابراین، اهمیت دارد که در خانواده، والدین چه روابطی با یکدیگر دارند، و چگونه فرزندان خود را تربیت مینمایند. در همین راستا، هدف اصلی انجام پژوهش، بررسی اشکال مثلثسازی در خانوادههای یزدی، و رابطه آن با سبکهای فرزندپروری در بین خانوادههای شهر یزد بود.
روش: جامعهآماری این پژوهش را کلیه خانوادههای دارای فرزند در شهر یزد تشکیل میدهد. نمونه پژوهش شامل سی صد و هشتاد و چهار نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، از سه منطقه شهر یزد انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مثلثسازی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیف آماری و برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون استنباطی همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و رگرسیون استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشاندهنده این مطلب بود که، مثلثسازی در خانوادههای یزدی کمتر از حد متوسط است. همچنین، اشکال مثلثسازی توانستند سبک فرزندپروری قاطع و استبدادی را پیشبینی کند. سایر نتایج نشان داد، اشکال مثلثسازی بر حسب تعداد فرزندان، نوع ازدواج، سابقه ازدواج، رشته تحصیلی، نوع شغل و نوع ازدواج تفاوت معناداری ندارد؛ اما بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است.
بحث و نتیجهگیری: هر چه محبت، صمیمیت و عاطفه میان والدین و اعضای خانواده بیشتر باشد، خانوادهها کمتر از مثلثسازی استفاده میکنند، و تمایل بیشتری به محبت و تعامل متقابل دارند. هرچه سبک فرزندپروری از نوع استبدادی باشد، میزان مثلثسازی در خانوادهها افزوده میشود. درنهایت، پیشنهاد میشود، با توجه به نقش محوری والدین و زوجهای جوان در نحوه تعامل با فرزندان، آموزش و آگاهی کافی در زمینه شیوههای تربیتی کارآمد و مطلوب و پیامدهای مثبت و منفی بهکارگیری سبکهای فرزندپروری، داده شود. |
|
واژههای کلیدی: خانواده، فرزندپروری، مثلثسازی، یزد |
|
متن کامل [PDF 383 kb]
(2016 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/3/31
|
|
|
|