بررسی اثربخشی بسته آموزشی تابآوری مبتنی بر بازی بر خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی
|
سمانه محمدی شمیرانی1 ، اسماعیل سعدی پور2 ، فریبرز درتاج1 ، صغری ابراهیمی قوام1 ، محمدرضا فلسفی نژاد3  |
1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، ebiabangard@yahoo.com 3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (1159 مشاهده) |
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که کودکان بیسرپرست و بدسرپرست بیشتر در معرض آسیبها و مشکلات روانشناختی قرار دارند و همین مساله، ضرورت پرداختن به این حوزه را بیشتر روشن میسازد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی تابآوری مبتنی بر بازی بر خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کودکان پنج تا هفت سال تحت سرپرستی بهزیستی استان تهران بودند. ابتدا پنج مرکز به شیوه هدفمند انتخاب و سپس سی نفر از کودکان دارای ملاکهای پژوهش با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، در هر گروه پانزده نفر. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی کندال ویلکاکس، پرسشنامه تابآوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ و بسته آموزش تابآوری مبتنی بر بازی بود. بعد از اجرای پیشآزمون برای هر دو گروه، بسته آموزشی تابآوری برای گروه آزمایش طی چهارده جلسه اجرا و مجددا پسآزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر تحلیل کوواریانس چندمتغییری و تکمتغییری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS26 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغییری نشان داد که در تمامی مولفههای خودکنترلی از جمله خودکنترلی، تکانشگری و خودکنترلی- تکانشگری؛ و خودکنترلی کلی، تغییرات نمرات گروه آزمایش معنادار 0/05>P بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر، بیانگر این است که بسته آموزش تابآوری مبتنی بر بازی بر افزایش خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی بهزیستی موثر بوده است. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود بسته آموزشی تابآوری بهعنوان یکی از مداخلات مفید در جهت افزایش خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی بهزیستی مدنظر قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: خودکنترلی، بسته آموزشی تابآوری، کودکان تحت سرپرستی بهزیستی |
|
متن کامل [PDF 567 kb]
(763 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1401/2/29 | انتشار: 1402/1/2
|
|
|
|