RT - Journal Article T1 - The Comparison of Quality of Mother-Child Relationship and Anger Self-Regulation Skill Between Mothers of Normal and with ADHD Students JF - socialwm YR - 2017 JO - socialwm VO - 5 IS - 4 UR - http://socialworkmag.ir/article-1-201-fa.html SP - 13 EP - 24 K1 - Mother-Child Relationship K1 - Anger Self-Regulation K1 - ADHD AB - مقدمه: طبق شواهد پژوهشی، مهارت‌های شناختی-رفتاری مادران و تعاملات کودکان با مادران‌شان در بروز اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه سهم بیشتری دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظم‌دهی خشم بین مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه و عادی انجام شد. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای بود. چهل و دو کودک دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه هفت تا دوازده سال با روش نمونه‌گیری در دسترس از بین دانش‌آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و چهل کودک عادی هفت تا دوازده سال هم به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانش‌آموزان عادی درشهر تهران انتخاب شدند و مادران آنان به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های رابطه مادر-کودک و خود نظم‌دهی خشم جمع‌آوری و به‌وسیله آزمون t استودنت تحلیل شدند. نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظم‌دهی خشم در دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌توجه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. سبک تعاملی پذیرش و مهارت خود نظم‌دهی خشم در مادران دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌توجه ‌کمتر از مادران دانش‌آموزان عادی بود و سبک‌های تعاملی ناکارآمد طرد، سهل‌گیری و بیش‌حمایت‌گری در مادران دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌ توجه بیشتر از مادران دانش‌آموزان عادی بود.(01/0>P) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که در سبک‌های تعاملی ناکارآمد طرد، سهل‌گیری و بیش حمایت‌گری، کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه نمی‌توانند الگوهای رفتاری مناسب را درونی‌سازی کنند و توانایی کنترل رفتارهای تکانشی و فرآیندهای ذهنی را تجربه نمی‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود به‌منظور پیشگیری و درمان ‌ سبک‌های تعاملی کارآمد و مهارت خود نظم‌دهی خشم مادران تقویت گردد. LA eng UL http://socialworkmag.ir/article-1-201-fa.html M3 ER -