%0 Journal Article %A Younesi, Seyedjalal %A Abbasi Asl, Mojtaba %A Khazan, Kazem %A Kazemi, Javad %T The Effectiveness of Education Acceptance-Commitment Theory (ACT) to Reducing Alexithymia of Divorcing Women %J Quarterly Journal of Social Work %V 5 %N 3 %U http://socialworkmag.ir/article-1-123-fa.html %R %D 2016 %K Alexithymia, Acceptance and Commitment Theory (ACT), Divorcing Women, %X مقدمه: ایجاد و حفظ یک رابطه عاشقانه و رضایت‌بخش نیازمند توانایی تشخیص عواطف و هیجان‌ها و توانایی ابراز آن‌ها است. یکی از راه‌های کاهش نارسایی هیجانی در زنان معرض طلاق می‌تواند آموزش پذیرش تعهد باشد. روش: مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مداخله در بحران شهرستان پارس‌آباد استان اردبیل بوده است. با استفاده از ملاک‌های ورود و خروج سی نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. قبل از شروع روش آموزشی، هردوگروه مورد مطالعه تحت پیش‌آزمون قرار گرفتند و از آنان درخواست شد تا مقیاس ناگویی خلقی تورنتو را تکمیل نمایند. گروه آزمایش تحت آموزش پذیرش و تعهد(ACT) قرار گرفت. جلسات آموزش گروه آزمایش هفته‌ای یک جلسه (شصت دقیقه) و به‌مدت ده جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام گردید. نتایج: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنا دار است. (0/01>P) بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش پذیرش و تعهد (ACT) برکاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق موثر است. اجرای چنین آموزشی در مراکز مداخله در بحران و کلینیک‌های مددکاری اچتماعی توصیه می‌شود. %> http://socialworkmag.ir/article-1-123-fa.pdf %P 5-13 %& 5 %! %9 Research %L A-10-199-1 %+ University of Social Welfare and Rehabilitation %G eng %@ 1735-451x %[ 2016