RT - Journal Article T1 - The Effect of Motivational Interviewing on Academic Procrastination in Students of High School in Bukan City JF - socialwm YR - 2022 JO - socialwm VO - 11 IS - 1 UR - http://socialworkmag.ir/article-1-625-fa.html SP - 5 EP - 17 K1 - Academic Procrastination K1 - Motivational Interviewing K1 - Student AB - مقدمه: اهمال‌کاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانش‌آموزان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، از جمله انگیزش اهمیت بسیاری دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر اهمال‌کاری‏ تحصیلی دانش‏آموزان مقطع متوسطه‏ انجام گرفت. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم شهر بوکان در سال تحصیلی1398-1397 می‌باشد که چهل نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه در هر گروه بیست نفر جایگزین شدند. بسته آموزش مصاحبه انگیزشی بر اساس الگوی فیلدز2006 در مدت پنج جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی‌که گروه گواه در این مدت، برنامه عادی خود را دنبال می‌کرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی لی1986 بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون‌ تحلیل کوواریانس یک‌متغیره استفاده گردید. نتایج: نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس یک‌متغیره نشان داد که اهمال‌کاری تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است. بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی توانسته است به‏عنوان مداخله‏ای موثر، ضمن کاهش اهمال‏کاری تحصیلی دانش‌آموزان، وضعیت انگیزشی آنان را نیز بهبود ‌بخشد. LA eng UL http://socialworkmag.ir/article-1-625-fa.html M3 ER -