AU - Shojaee, Setareh AU - Nemati, Shahrooz AU - Teymoury Asfichi, Mohammad Mehdi TI - The Comparison of the Components of Psychological Well-Being in Mothers of Adolescents with and without Sensory Impairment PT - JOURNAL ARTICLE TA - socialwm JN - socialwm VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://socialworkmag.ir/article-1-287-fa.html 4100 - http://socialworkmag.ir/article-1-287-fa.pdf SO - socialwm 2 AB  - مقدمه: یک نوجوان دارای آسیب‌ حسی افزون بر مساله‌های همسالان بدون آسیب، با مشکلات مربوط به داشتن آسیب‌ حسی نیز روبه‌رو است، که این مشکلات می‌تواند بر میزان استرس و سلامت روانی والدین و به‌طور ویژه مادران تاثیرداشته باشد. با توجه به نقش بهزیستی روان‌شناختی مادران در شکل‌گیری رفتار و شخصیت نوجوانان و مناسبات اجتماعی خویش، هدف پژوهش حاضر مقایسه مولفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در بین مادران دارای نوجوان با و بدون آسیب حسی بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای بود. جامعه‌آماری شامل همه مادران دارای نوجوان با و بدون آسیب حسی شهر شیراز در سال 1394 بودند. نود و یک نفر شامل سی و هشت نفر از مادران دارای نوجوان با آسیب حسی با روش نمونه‌گیری در دسترس و پنجاه و سه نفر از مادران دارای نوجوان بدون آسیب حسی با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف برای سنجش بهزیستی روان‌شناختی استفاده شد. از آزمون تحلیل واریانس چندمتغییره با استفاده از نرم افزارآماری SPSS21 برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مادران دارای نوجوان با آسیب حسی در خرده‌مقیاس‌‌های پذیرش خود، تسلط محیطی، رابطه مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی و استقلال به‌طور معنی‌داری پایینتر از مادران دارای نوجوان بدون آسیب حسی هستند.(01/0>P) اما در خرده‌مقیاس‌‌ رشد فردی بین دو گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.(05/0 بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت معنی‌دار در بیشتر مولفه‌های بهزیستی روان‌شناختی بین مادران نواجوانان با و بدون آسیب حسی؛ پیشنهاد می‌گردد؛ جهت ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای نوجوان با آسیب حسی برنامه‌های مداخله‌ای ضروری طراحی و اجرا گردد. CP - IRAN IN - Department of special education, college of psychology and educational sciences, University of Shiraz, Shiraz, Iran. LG - eng PB - socialwm PG - 52 PT - Research YR - 2021