%0 Journal Article %A Azemi, Kamyar %A Garavand, Yaser %A Arabzadeh, Mehdi %T The Effect of Attributional Retraining Program on Learned Helplessness and Achievement Motivation in Students with Low Academic Achievement in Middle School %J Quarterly Journal of Social Work %V 9 %N 4 %U http://socialworkmag.ir/article-1-559-fa.html %R %D 2021 %K Attributional Retraining, Learned Helplessness, Achievement Motivation, Low Academic Achievement, %X مقدمه: وقتی در شخصی استیصال اکتسابی شکل می‌گیرد، راه هرگونه انگیزش و تلاش را سد کرده و نتیجه حرکت را در ذهن به شکست‌های مجدد ختم می‌کند. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام شد. روش: در این مطالعه شبه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. سی و دو دانش‌آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر دوره متوسطه اول شهر کرج با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه شانزده نفر گمارده شدند. گروه آزمایش نه جلسه شصت دقیقه‌ای به مدت پنج هفته و هفته‌ای دو بار برنامه بازآموزی اسنادی دریافت کردند. بعد از مداخله، دو گروه پرسشنامه‌های استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: یافته‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، گروه آزمایش کاهش چشمگیری در استیصال اکتسابی و نیز بهبود قابل‌توجهی در انگیزش پیشرفت ذاشته است. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی می‌تواند استیصال اکتسابی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین را کاهش داده و انگیزش پیشرفت آن‌ها را بهبود بخشد. %> http://socialworkmag.ir/article-1-559-fa.pdf %P 21-32 %& 21 %! %9 Research %L A-10-595-1 %+ Faculty of psychology and educational science, Shahid Chamran University of Ahvaz %G eng %@ 1735-451x %[ 2021