AU - Koshkaki, Niloofar AU - Farahbakhsh, Kiiumars AU - Esmaeili, Masomeh TI - Experience of Symbolic Violence among Immigrant Student’s and Its Psychosocial Consequences PT - JOURNAL ARTICLE TA - socialwm JN - socialwm VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://socialworkmag.ir/article-1-643-fa.html 4100 - http://socialworkmag.ir/article-1-643-fa.pdf SO - socialwm 3 AB  - مقدمه: مهاجرت علاوه بر پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دارای پیامدهای روا‌‌ن‌شناختی مختلف برای مهاجران می‌باشد. این پیامدها می‌تواند در سلامت روان ‌مهاجران تاثیر داشته باشد. از این‌رو، هدف این پژوهش بررسی تجربه خشونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن در بین دانش‌آموزان مهاجر و مشخص کردن ساختار آن در شرکت‌کنندگان پژوهش بود. روش: در این پژوهش، از مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد.پانزده دانش‌آموز، شش دختر مهاجر و نه دانش‌آموز پسر مهاجر به روش نمونه‌گیری هدفمند در سال‌ هزار و سیصدو نودو هفت انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و این روند تا مرحله اشباع داده‌ها ادامه یافت. نتایج: تحلیل داده‌ها، پنج بند تشکیل دهنده خشنونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن را در بافت مدرسه نشان دادند که بندهای خشونت نمادین عبارت بودند از: خشونت زبانی، خشونت هویت اجتماعی و فرهنگی و خشونت از طریق تبعیض اجتماعی. بندهای پیامدهای روانی-اجتماعی عبارت بودند از: واکنش‌های منفعلانه و واکنش‌های فعالانه که هر کدام در متن به‌صورت مبسوط مورد بحث قرار گرفته‌اند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه نتایج این پژوهش بیانگر پیامدهای متعدد روانی و اجتماعی مرتبط با خشونت نمادین برای دانش‌آموزان مهاجر است، سیاستگذاری در این حوزه از سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است که نیازمند توجه، شناخت و تعامل بین نهادهای مختلف برای کاهش پیامدهای نامطلوب آن است. CP - IRAN IN - Department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. LG - eng PB - socialwm PG - 20 PT - Research YR - 2020