@article{ author = {Khodabakhshikoolaee, Anahita and Bahrami, Spide and Rasstak, Hami}, title = {The Quality of Love and Sexual Satisfaction Survey Among Loyal and Unfaithful Married Men}, abstract ={Introduction: Marital unfaithfulness is a terrible issue for the couples and families; and it is a painful phenomenal in couples relationship. The purpose of this article is to discover the difference of the quality of love and sexual satisfaction among committed and uncommitted married men. Methods: This study was a descriptive-comparative research. As the sample of this research, two-hundred married men who were attended to counseling and social work clinics due to marital problems; were randomly selected and assigned to two loyal and unfaithful groups (each group hundred men) by cluster sampling method. Two questionnaires including; Larson Sexual Satisfaction Scale (twenty-five items) and Sternberg Quality of Love questionnaire (forty-five items) were used as data collecting tools. Results: The results indicated that there was a significant difference between the quality of love and sexual satisfaction in loyal and unfaithful married men.(P<0.05) Conclusions: Finding showed that men who benefit less from dimensions of love and have lower degree of sexual satisfaction, are more probable to had unfaithful relationship. The findings also revealed that the quality of love and sex satisfaction were playing key role in couples relationships. Therefore, it seems these variables are essential one to be investigate by marital counselors and therapists to help the couples with loyalty issue.}, Keywords = {Quality of Love, Sexual Satisfaction, Unfaith,Men}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {12-5}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {بررسی کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان با سابقه پیمان‌شکنی و فاقد سابقه پیمان‌شکنی}, abstract_fa ={مقدمه: پیمان‌شکنی زناشویی مسأله‌ای تکان‌دهنده برای زوج‌ها و خانواده‌ها و پدیده‌ای دردناک در روابط زوجی است. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان با سابقه پیمان‌شکنی و فاقد سابقه پیمان‌شکنی انجام گرفته ‌است. روش: پژوهش حاضر علی-مقایسه‌ای و از نوع پس‌رویدادی است. نمونه پژوهش شامل دویست نفر از مردان متاهل است که به‌دلیل مشکلات زوجی و زناشویی به کلینیک‌های مشاوره و مددکاری اجتماعی مراجعه کرده بودند، که به دو گروه صد نفره با و بدون سابقه پیمان‌شکنی تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه پیمان شکنی، مقیاس اندازه‌گیری رضایت جنسی لارسون (بیست و پنج سوالی) و پرسشنامه کیفیت عشق استرنبرگ (چهل و پنج سوالی) می‌باشد. ‌داده‌ها ‌با ‌استفاده ‌ازآزمون ‌تی ‌برای دوگروه ‌مستقل ‌و ‌نرم ‌افزار SPSS21‌ مورد ‌تجزیه ‌و ‌تحلیل ‌قرار ‌گرفتند. نتایج: نتایج آزمون t نشان داد که بین کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان دارای سابقه پیمان‌شکنی زناشویی و فاقد پیمان‌شکنی زناشویی تفاوت وجود دارد.(05/0>P) بحث و نتیجه‌گیری: مردانی که ابعاد عشق و رضایت جنسی پایینی داشتند، در مراتب پیمان‌شکنی بالاتری در زندگی خود در مقایسه با مردانی که رضایت جنسی بیشتر و کیفیت عشق بیشتری را در زندگی زناشویی خود تجربه کرده بودند، قرارداشتند. به‌نظر می‌رسد که رضایت جنسی و کیفیت عشق در زوج‌ها عامل مهم و کلیدی را در وفاداری زوجی ایفا می‌کند. توجه متخصصان و مشاوران خانواده و زوج درمانگران به این دو مولفه بسیار ضروری است.}, keywords_fa = {کیفیت عشق, رضایت جنسی, بی‌وفایی, مردان}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-177-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-177-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} } @article{ author = {Jafari, Asghar and SamadiJavaheri, Mahasti and Hesampour, Fatemeh}, title = {The Comparison of Quality of Mother-Child Relationship and Anger Self-Regulation Skill Between Mothers of Normal and with ADHD Students}, abstract ={Introduction: According to evidence based ‌on researchs, mothers’ cognitive-behavioral skills and interaction with their children is one of the most important factor in occurrence of ADHD. So Present study aimed to compare the quality of mother-child relationship and anger self-regulation skill between mothers of normal and with ADHD children. Methods: This study was a causal comparative research. forty-two children between seven to twelve years old with ADHD were selected by available sampling from students who refered to counseling centers; and form normal students in Tehran; forty children between seven to twelve years old were selected by multiple cluster sampling, and their mothers answered to questionnaires. Data were collected by questionnaires of mother-child relationship and anger self-regulation skill and were analyzed by t-student. Results: Findings indicated that there is significant difference in the quality of mother-child relationship and anger self-regulation skill between mothers of normal and with ADHD children. The interaction style of acceptance and anger self-regulation skill in mothers of students with ADHD were less than mothers of normal students; and the non-efficient styles of rejection, over indulgence, overprotection in mothers of students with ADHD were more than mothers of normal students.(P<0/01) Conclusions: The results of research provide some evidence to suggest that children with ADHD can’t internalize effective behavioral patterns and don’t experience ability of control of impulsive behaviors and mental processes. Therefore it is recommended for preventing and treatment ADHD promote the styles of efficient interaction and anger self-regulation skill in mothers of children with ADHD.}, Keywords = {Mother-Child Relationship, Anger Self-Regulation, ADHD}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {13-24}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظم‌دهی خشم بین مادران دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه و عادی}, abstract_fa ={مقدمه: طبق شواهد پژوهشی، مهارت‌های شناختی-رفتاری مادران و تعاملات کودکان با مادران‌شان در بروز اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه سهم بیشتری دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظم‌دهی خشم بین مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه و عادی انجام شد. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای بود. چهل و دو کودک دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه هفت تا دوازده سال با روش نمونه‌گیری در دسترس از بین دانش‌آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و چهل کودک عادی هفت تا دوازده سال هم به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانش‌آموزان عادی درشهر تهران انتخاب شدند و مادران آنان به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های رابطه مادر-کودک و خود نظم‌دهی خشم جمع‌آوری و به‌وسیله آزمون t استودنت تحلیل شدند. نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظم‌دهی خشم در دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌توجه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. سبک تعاملی پذیرش و مهارت خود نظم‌دهی خشم در مادران دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌توجه ‌کمتر از مادران دانش‌آموزان عادی بود و سبک‌های تعاملی ناکارآمد طرد، سهل‌گیری و بیش‌حمایت‌گری در مادران دانش‌آموزان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص ‌ توجه بیشتر از مادران دانش‌آموزان عادی بود.(01/0>P) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که در سبک‌های تعاملی ناکارآمد طرد، سهل‌گیری و بیش حمایت‌گری، کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه نمی‌توانند الگوهای رفتاری مناسب را درونی‌سازی کنند و توانایی کنترل رفتارهای تکانشی و فرآیندهای ذهنی را تجربه نمی‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود به‌منظور پیشگیری و درمان ‌ سبک‌های تعاملی کارآمد و مهارت خود نظم‌دهی خشم مادران تقویت گردد.}, keywords_fa = {رابطه مادر-کودک, مهارت خودنظم دهی خشم, اختلال بیش فعالی-نقص توجه}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-201-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-201-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} } @article{ author = {Valian, Ali Mohammad and Sudani, Mansour and Sharalinia, Khadija and KhojastehMehr, Rez}, title = {The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Depression Symptoms and Cognitive-Behavioral Avoidance for Students}, abstract ={Introduction: One of the common psychological problems among dormitory students is depression and its symptoms. The aim of this study was to examine the effectiveness of group behavioral activation (BA) on depression and cognitive-behavioral avoidance in University student. Methods: This study is a experimental design study with a pretest/posttest and follow-up with a control group. Sixty dormitory students of Andimesh were  randomly selected by availability sampling method and randomly assigned to a BA tratment group (n=30) and a wait-list control group(n=30).The treatment group received eight-weekly BA sessions. The Beck depression inventory and The Cognitive–Behavioral Avoidance Scale (CBAD) were used as outcome measures, before and after the intervention with a one-month follow-up. Data analyzed with multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that behavioral activation therapy was effective in reducing symptoms of depression (P<0.01, F=11.26) and cognitive-behavioral avoidance (P<0.05, F=7.02). Conclusions: Results showed that behavioral activation therapy on depression symptoms, and cognitive-behavioral avoidance was effective. Given the efficacy of BA treatment on depression symptoms and cognitive-behavioral avoidance, BA therapy could be an alternative for the clients that seek for effective and short-time treatment in university counseling centers.}, Keywords = {Behavioral Activation Therapy, Depression, Cognitive-Behavioral Avoidance}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {31-25}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {بررسی اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از مشکلات و ناراحتی‌های روانی شایع در بین دانشجویان خوابگاهی، افسردگی و وجود نشانه‌های آن است. هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری برکاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان بود. روش: در این پژوهش شبه آزمایشی از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، تعداد شصت نفر از دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های مرکز آموزش عالی امام رضا اندیمشک به شکل نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه درمان فعال‌سازی رفتاری و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی، پرسشنامه اجتناب شناختی-رفتاری بودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی (01/>F=11/ 26=p) و اجتناب شناختی-رفتاری (05/>F=7/o2=p) اثربخش بوده ‌است. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری اثربخش بوده ‌است. با توجه به اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری بر علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری، درمان فعال‌سازی رفتاری می‌تواند برای مراجعینی که جهت دریافت درمان کارآمد و کوتاه مدت به مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه می‌کنند‌، گزینه درمانی مناسبی باشد.}, keywords_fa = {درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری, افسردگی, اجتناب شناختی-رفتاری}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-215-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-215-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} } @article{ author = {Javanbakht, Zahra and Manshey, Gholamrez}, title = {The‌ Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Treatment on Meaning of Life and Feeling Lonely of Adolescents in the Alternative Care Center}, abstract ={Introduction: Family plays the most important educational role in the societies, in a way that parents as the fundamental pillars of this institution provide the social and emotional growth of the childs. What highlights the family role is the negative developmental, educational, behavioral, social and personality effectson children. The present study aimed to survey the effectiveness of acceptance and commitment on the meaning of life and the feeling lonely of parentless or with irresponsible parents adolescents in the alternative care. Methods: This study was a clinical trial with control group. Thestatistical population of this study was included all of the parentless or with irresponsible parents adolescent in alternative care Isfahan in 2015.Test group received eight sessions of one-hour group therapy based on acceptance and commitment while the control group received no intervention. Data were collected using the attitude UCLA Loneliness Scale (Russell, 1980) and the Meaning of Life Scale (Wong, 2012). Repeated measures analysis of variance analysis was used to evaluate outcomes. Results: Thirty parentless or with irresponsible parents adolescent were participated in this research (test group, n=15 and control groups, n=15). Data analysis of the study showed that the treatment based on acceptance and commitment has significantly reduced the loneliness filling among the test group members and has increased the meaning of life among them.(P≤0.001) These changes were stable in the follow-up stage. Conclusions: Treatment based on acceptance and commitment increases the compliance power and commitment to the future by increasing the sense of acceptance towards the unwelcome events of life and increases the amount of adaptability and hope. Therefore, this intervention could be used for increasing meaning of life and the loneliness feeling the among this group.}, Keywords = {Acceptance, Commitment, Feeling Lonely, Meaning of Life, Alternative Care}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {39-32}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معنای زندگی و احساس تنهایی نوجوانان مراکز شبه خانواده}, abstract_fa ={مقدمه: خانواده، بزرگترین و اصلی‌ترین نقش تربیتی در جوامع را ایفا می‌کند، به نحوی که والدین به‌عنوان ارکان بنیادی این نهاد، رشد اجتماعی و عاطفی فرزندان را میسر می‌سازند. آن چیزی که نقش خانواده را پررنگ ‌تر می‌نماید آثار سوء رشدی، تربیتی، رفتاری، اجتماعی و شخصیتی بر فرزندان می‌باشد. در این مطالعه تاثیر مداخله پذیرش و تعهد بر معنای زندگی و احساس تنهایی نوجوانان بی و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده بررسی شده ‌است. روش: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با گروه کنترل و دوره‌ی پیگیری بود. جامعه‌آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان بی و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده شهر اصفهان در سال 1394 بود. سی نوجوان در این پژوهش شرکت کردند (گروه آزمایش پانزده نفرو گروه کنترل پانزده نفر) گروه آزمایش در هشت جلسه یک ساعته تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ‌داده‌ها با استفاده از مقیاس‌های احساس تنهایی UCLA (راسل و همکاران،1980) و مقیاس معنای زندگی (وانگ،2012) قبل از مداخله، پس از مداخله و در پیگیری جمع‌آوری شدند. آزمون تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری برای بررسی نتایج به‌کار گرفته شدند. نتایج: تحلیل داده‌های پژوهشی حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد، احساس تنهایی را در اعضاء گروه آزمایش به‌طور معناداری کاهش و معنای زندگی را در آن‌ها افزایش داده است.(001/≥P) این تغییرات در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. بحث و نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تقویت حس پذیرش نسبت به وقایع ناخواسته زندگی، قدرت انطباق و تعهد به آینده، میزان سازگاری و امید را افزایش می‌دهد. لذا این مداخله می‌تواند برای افزایش معنا در زندگی و کاهش احساس تنهایی در میان این گروه از نوجوانان به‌کار گرفته شود.}, keywords_fa = {پذیرش, تعهد, احساس تنهایی, معنای زندگی, شبه خانواده}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-165-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-165-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} } @article{ author = {Ahmadi, Soheila and HematiAlamdarloo, Ghorban and Shojaee, Setareh}, title = {The Effectiveness of Neuro-Developmental Treatment Intervention on Motor Skills and Activities of Daily Living of Preschool Children with Down Syndrome}, abstract ={Introduction: The aims of this study was to investigation of the effect of neuro-developmental therapy on motor skills and activities of daily living of preschool children with down syndrome. Methods: Study procedure was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this research includes all preschool children with down syndrome in Shiraz city in academic year 2014-2015. The sample size was twenty-four children with down syndrome whome were selected by in convenience sampling method and randomly assigned into experimental and control groups. Such as each group consist of 12 students. Both groups assessed pre-test.The experimental group received neuro-developmental therapy in fifteen sessions while control group did not. After completion of intervention period for experimental group; the post test was administered for both groups. The Lincoln-Ozretski’s Motor Development Scale and Activities Scale for Kids were administered to assess the motor skills and activities of daily living. Results: The data analyses by ANCOVA showed that there were significantly increase in the mean scores of motor skills and activities of daily living in experimental group. Conclusions: Findings indicated that neuro-developmental therapy lead to improve motor skills and activities of daily living of preschool children with down syndrome. Therefore, it is proposed to design and implement neuro-developmental therapy in order to increase of motor skills and activities of daily activity of preschool children with down syndrome.}, Keywords = {Neuro-developmental Therapy, Motor Skills, Children with Down syndrome}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {48-40}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {اثر بخشی مداخله درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون}, abstract_fa ={مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری این پژوهش شامل همه کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1394-1393 در مراکز ویژه کودکان با کم‌توانی‌‌ ذهنی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و تحصیل اشتغال داشتند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم بیست و چهار نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل( هر گروه دوازده نفر)جایگزین شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون به‌عمل آمد و گروه آزمایش درمان رشدی‌عصبی را در پانزده جسله دریافت کرد در حالی که به گروه کنترل این برنامه ارائه نشد. در پایان برای هر دو گروه پس‌آزمون اجرا شد. برای سنجش مهارت‌های حرکتی از آزمون لیکلن-اوزرتسکی و برای سنجش فعالیت‌های زندگی روزمره از مقیاس سنجش فعالیت‌ها در کودکان استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارآماری SPSS21 استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره در گروه آزمایش افزایش یافته است.(01/>P) بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر تأثیر درمان رشدی‌عصبی بر مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود با طراحی و اجرای برنامه درمان رشدی‌عصبی جهت بهبود مهارت‌های حرکتی و فعالیت‌های زندگی روزمره کودکان پیش‌دبستانی با نشانگان داون اقدام شود.}, keywords_fa = {درمان رشدی‌عصبی, مهارت‌های حرکتی, کودکان با نشانگان داون}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-295-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-295-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} } @article{ author = {AbbasiZaghe, Esmayil and Hasani, Farhad and Saeidi, Bay}, title = {The Effectiveness of Social Group Work on the Quality of Life of Drug Consumer Clients}, abstract ={Introduction: The aim of this study is to investigate the effects of social group work cognitive-behavioral stress management training on quality of life of drug consumer clients at Tehran Khavaran homeless shelter. Methods: This semi-experimental study was performed in two groups (case and control) with two months follow up using pretest/posttest method. In this study fifty addicts in Tehran Khavaran homeless shelter were randomly assigned in two groups (case and control groups, twenty-five person in each group). The case group received fifteen session of cognitive behavioral stress management and control group did not receive any special treatment. All participants in this study were administered with SF-36 quality of life questionnaire at the beginning, end and two months after intervention. At the end data were collected and analyzed using covariance and covariance with repeated measures test. Results: The results of the covariance test showed a significant difference between two groups level at posttest in several aspects of quality of life; including physical function, physical role limitations, bodily pain, general health, vitality, social functioning and mental health.The results of covariance with repeated measures test also showed a significant difference at follow up level in both physical pain and public health. Conclusions: According to the results, it can be said that this intervention is effective on quality of life of studied people.}, Keywords = { Stress Management, Quality of Life, Drug Consumer}, volume = {5}, Number = {4}, pages = {49-56}, publisher = {Hossein Hajbabaei}, title_fa = {اثربخشی مددکاری گروهی بر کیفیت زندگی مددجویان مصرف‌ کننده مواد}, abstract_fa ={مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مددکاری گروهی در آموزش مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی مددجویان مصرف‌کننده مواد مددسرای خاوران تهران بوده ‌است. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی به‌صورت اجرای پیش‌آزمون-پس‌آزمون بر روی دو گروه (آزمایش وکنترل) همراه با پیگیری دو ماهه انجام شد. در این پژوهش پنجاه نفر از افراد مصرف‌کننده مواد که در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ در مددسرای خاوران تهران مقیم بودند به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (بیست و پنج نفر) و شاهد (بیست و پنج نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت پانزده جلسه تحت درمان مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه شاهد درمان خاصی را دریافت نکرد. همه افراد شرکت‌کننده در پژوهش در آغاز، پایان و دو ماه بعد از پایان درمان پرسشنامه کیفیت زندگی SF36 را تکمیل کردند.برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس با اندازه‌های تکراری استفاده شده است. نتایج: نتایج تحلیل آزمون کوواریانس بین دو گروه در مرحله پس‌آزمون در چند بعد کیفیت زندگی شامل عملکرد جسمانی، محدودیت نقش جسمی، درد بدنی، سلامت عمومی، سرزندگی، عملکرد اجتماعی و سلامت روان تفاوت معناداری را نشان داد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس با اندازه‌های تکراری در مرحله پیگیری حاکی از تفاوت معنادار بین دو بعد درد بدنی و سلامت عمومی بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که مداخله مورد نظر برکیفیت زندگی افراد مورد پژوهش موثر واقع شده است لذا می‌توان در این راستا از این ‌مدل استفاده نمود.}, keywords_fa = { مدیریت استرس, کیفیت زندگی, مصرف کننده مواد}, url = {http://socialworkmag.ir/article-1-208-en.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-208-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, issn = {1735-451x}, eissn = {1735-451x}, year = {2017} }