fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
6
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش سمینار بازسازی زندگی پس از طلاق فیشر بر سازگاری پس از طلاق و رضایت از زندگی در زنان مطلقه
Effectiveness of Fisher’s Rebuilding After Divorce Seminar on Post-Divorce Adjustment and Satisfaction with Life in Divorced Women
مقدمه: این پژوهش، بهمنظور بررسی اثربخشی سمینار آموزشی بازسازی زندگی پس از طلاق فیشر بر سازگاری پس از طلاق و رضایت از زندگی در زنان مطلقه اجرا گردید.
روش: جامعه ی آماری این پژوهش شبه تجربی را تمامی زنان مطلقه شهر اراک در سال 1395 که حداکثر پنج سال ازجدائی آن ها گذشته بود و در این مدت ازدواج دائمی یا موقت نداشتند تشکیل داده است. نمونه این پژوهش شامل سی و چهار زن مطلقه بود که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس سازگاری پس از طلاق فیشر(2004) و مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران(1985) استفاده شد.ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش بازسازی زندگی پس از طلاق فیشر قرار گرفت. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. بهمنظور مقایسه نتایج پیشآزمون و پسآزمون از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که سمینار آموزشی بازسازی زندگی پس از طلاق بر سازگاری پس از طلاق و رضایت از زندگی موثر است.(0/05> P)
بحث و نتیجهگیری: بر اساس شواهد این پژوهش میتوان از این بسته آموزشی بهمنظور ارتقاء سازگاری پس از طلاق و رضایت از زندگی زنان مطلقه استفاده کرد.
Introduction: This study investigates the effectiveness of Fisher’s rebuilding after divorce seminar on post-divorce adjustment and satisfaction with life in divorced women.
Methods: The statistical populations of this study were all divorced women in Arak city, Iran, who have been divorce for less than five years in 2017. Thirty-four women were recruited using convenience sampling and were divided into control and experimental groups seventeen persons each group. Fisher’s divorce adjustment scale(FDAS 2004) and satisfaction with life scale(SWLS 1985) were administered as pretest and posttest for both groups. The experimental group participated in eight sessions, two hours each, rebuilding after divorce seminar while the control group did not receive any treatment.
Results: Results show that rebuilding after divorce seminar was effective on divorce adjustment and satisfaction in life in divorced women.(P<0.05)
Conclusions: Based on the findings of this study, it could be concluded that Fisher Rebuilding seminar is an effective intervention and can be used to improve post-divorce adjustment and satisfaction with life in divorced women.
Post-Divorce Adjustment, Fisher’s Seminar FDAS, Satisfaction with Life Scale SWLS, Divorced Women
سازگاری پس از طلاق, سمینار فیشر FDAS, مقیاس رضایت از زندگی دینر SWLS, زنان مطلقه
5
13
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-362-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/9
1396/4/18
2018/01/23
1396/11/3
Faramarz
Asanjarani
University of Isfahan
فرامرز
آسنجرانی
f.asanjarani@fsw.leidenuniv.nl
0031947532846002653
0031947532846002653
Yes
دانشگاه اصفهان
Rezvanossadat
Jazayeri
University of Isfahan
رضوان السادات
جزایری
r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
0031947532846002654
0031947532846002654
No
دانشگاه اصفهان
Maryam
Fatehizade
University of Isfahan
مریم
فاتحی زاده
m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
0031947532846002655
0031947532846002655
No
دانشگاه اصفهان
Ozra
Etemadi
University of Isfahan
عذرا
اعتمادی
etemadiozra@yahoo.com
0031947532846002656
0031947532846002656
No
دانشگاه اصفهان
Jan
De Mol
Université Catholique de Louvain
یان
دومول
jan.demol@uclouvain.be
0031947532846002657
0031947532846002657
No
دانشگاه لوون
fa
ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان
Qualitative Assessment of Counseling Services in The Parent-Teacher Conference
مقدمه: امروزه علل گوناگون دستبهدست هم دادهاند تا روند راهنمایی و مشاوره بهطور روز افزون در نظام تعلیم و تربیت گسترش یافته و بهعنوان جزو لاینفک آن محسوب گردد. ظهور مشکلات و نیازهای متنوع در جوامع امروزی، اهمیت و لزوم مشاوره و راهنمایی را بیشتر کرده است. با توجه به نقش مشاوره و راهنمایی در نظام تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان در حل مشکل مراجعان انجام شده است.
روش: این پژوهش کیفی از نوع مورد پژوهی است. جامعهیآماری پژوهش را مراجعان مراکز مشاوره خانواده سازمان اولیاء و مربیان شهر تهران تشکیل داده است. نمونهیآماری از سیزده مرکز مشاوره فعال آموزش و پرورش انتخاب گردید. چهل و پنج نفر بررسی شده با مشکلاتی مانند اختلالات روانی.(اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی و...) مشکلات تحصیلی. اختلالات یادگیری. مشکلات خانوادگی. آسیبهای اجتماعی؛ به این مراکز مراجعه نمودهاند. محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با چک لیست، پیش از انجام مشاوره و پس از انجام مشاوره شاخصهای مورد نظر در پژوهش را ارزیابی کرده است. در تحلیل دادهها از روش تحلیل تفسیری استفاده شده است.
نتایج: کمتر از پنجاه درصد مشاورههای انجام گرفته اثربخشی مثبت داشته است.کمترین میزان اثربخشی مشاورههای انجام شده مربوط به مشاورههایی است که با موضوع ناسازگاری دانشآموزان با والدین انجام گردیده و بیشترین اثربخشی مربوط به مشاورههایی است که با موضوع حل مشکل اختلال یادگیری دانشآموزان انجام گردیده.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که خدمات مشاورهای ارائه شده به لحاظ کیفی نتیجه مطلوبی ندارد. بخش مهم این عدم کارایی، به فرآیند مشاوره و عدم توانمندی مشاوران برای حل مشکل مراجعان مربوط است.ازکاستیهاییکه منجر به بروز چنین مشکلی میگردد میتوان بر عواملی نظیر ضعف مشاوران در تشخیص مشکل، ارائه برنامه کمکی و ارائه راهکار درمانی اشاره کرد.
Introduction: Nowadays, various reasons have come to play in order to improve the process of guidance and counseling and to consider as an integral part of education system. The emerge of diverse problems and needs in today's societies; have doubled the importance and need for advice and guidance. The aim of this study was to evaluate, the qualitative assessment of counseling services in the parent-teacher conference; in solving the client's problems.
Methods: This qualitative research was a case study. The study population consisted of clients of the family counseling centers of parent-teacher conference organization of Tehran. The study population thirteen active education counseling centers. Forty-five clients who have turned to these centers because of psychopathy problems, educational problems, learning disorders, family problems, social problems and economic problems; were selected and surveyed. The researcher evaluated the indices with a semi-structured interview with a before and after consulting checklist. Interpretive analysis method has been used for analysis of data.
Results: Less than fifty percent of the conducted counselings led to positive effects. The lowest level of effectiveness one was related to counselings, had been done for the students with incongruity with parents issue, and the most effective one was the counselings, had been done for the students with learning disorders issue.
Conclusions: The results explained that provided consulting services are not satisfactorily qualitative. An important part of this inefficiency was the counseling process and the inability of counselors to solve clients problems. What led to such problem was factors such as counselors inability to identify the issue and to provide aiding programmes and therapeutic approach.
Advice and Counseling Services, Academic Advising, Family Counseling, The Parent-Teacher Conference, Tehran
خدمات راهنمایی و مشاوره, مشاوره تحصیلی, مشاوره خانواده, انجمن اولیاء و مربیان, تهران
14
23
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-155-5&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/92017/10/8
1396/7/16
2018/01/232018/01/23
1396/11/3
غنچه
راهب
ghraheb@gmail.com
0031947532846002228
0031947532846002228
No
مریم
لطیفیان
Maryamlatifian1993@gmail.com
0031947532846002229
0031947532846002229
Yes
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران.
Hassan
Pasha Sharifi
Islamic Azad University
حسن
پاشاشریفی
Hpssr@yahoo.com
0031947532846002230
0031947532846002230
No
fa
اثربخشی رواندرمانی وجودی به شیوه گروهی بر بهزیستی روانشناختی و تحمل آشفتگی معلولین جسمیحرکتی
Effectiveness of Existential Group Psychotherapy on Psychological Well-Being and Distress Tolerance of Physical-Motor Disabled
مقدمه: معلولین یکی از اقشار جامعهاند که به لحاظ موقعیتشان بیشترین نیاز را به حمایت دارند. کنار آمدن با این شرایط برای اکثر آنان دشوار میباشد. زیرا معلولیت سلامت و بهزیستی روانشناختی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. این پژوهش نیز با هدف تعیین اثربخشی رواندرمانی وجودی به شیوه گروهی بر بهزیستی روانشناختی و تحمل آشفتگی معلول جسمیحرکتی انجام شده است.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون وپسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهیآماری این پژوهش تمامی معلولین جسمیحرکتی منطقه دو شهر تهران در سال 1395 بود. بهمنظور انجام این پژوهش، شصت نفر از معلولین جسمیحرکتی مرکز توانبخشی معلولین جسمی رعد که مایل به همکاری بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل(سی نفر، هرگروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقهای تحت درمان وجودی به شیوه گروهی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف و تحمل آشفتگی سیمون و گاهر در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط هر دوگروه تکمیل گردید. دادههای حاصل با روش تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر بهزیستی روانشناختی در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که بین دو گروه در تحمل آشفتگی تفاوت معناداری وجود دارد.(P<0/01)
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود از این درمان جهت بهبود بهزیستی روانشناختی و تحمل آشفتگی معلولین جسمیحرکتی در مراکز کلینیکی و درمانی استفاده کنند.
Introduction: People with disabilities, in terms of their position, are one of the society groups who are in greatest need of support. Because disability affects people health and psychological well-being, for most of them coping with this condition are difficult. This research aimed to investigate the effectiveness of existential group psychotherapy on psychological well-being and distress tolerance of physical-motor disabled.
Methods: Method of this study was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. Statistical population of this study was all physical-motor disabled people in region two of Tehran, in 2015. Among whom sixty clients of Raad physical-motor disabled rehabilitation center who were willing to cooperate, selected and randomly assigned to two groups(experimental and control groups; thirty persons each), as the accessible sample. The experimental group received eight sessions(ninety minutes each) but the control group received none. As pretest and posttest, Well-being scale(1989) and Simons and Gohler distress tolerance questionnaires were administered to both groups. The data were analyzed by analysis of covariance by SPSS20 software.
Results: Results showed that there was significant difference between two groups in distress tolerance;(P<0.01) and significant difference between two groups in psychological well-being at posttest.(P<0.01)
Conclusions: Regarded to results of this research; it's suggested that counselors, therapists, and clinical psychologist could use existential group psychotherapy method; to improve psychological well-being and distress tolerance of physical-motor disabled.
Existential Therapy, Psychological Well-Being, Distress Tolerance, Physical-Motor Disabled
رواندرمانی وجودی, بهزیستی روانشناختی, تحمل آشفتگی, معلولین جسمیحرکتی
24
34
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-232-3&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/92017/10/82017/02/8
1395/11/20
2018/01/232018/01/232017/07/5
1396/4/14
Fariba
Esmaeili Ghazi Valuei
Mohagegh Ardabili University
فریبا
اسماعیلی قاضی ولوئی
abd.jamali2014@gmail.com
0031947532846002231
0031947532846002231
No
Milad
Ghomi
Islamic Azad University south Tehran branch
میلاد
قمی
hamraz1400@gmail.com
0031947532846002232
0031947532846002232
No
Abdollah
Jamali
Department of psychology and educational sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Khorasan Razavi, Iran.
عبداله
جمالی
a.jamali@ut.ac.ir
0031947532846002233
0031947532846002233
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، خراسان رضوی، ایران. ir.ac.ut@jamali.a
Zahra
Shafiee
Allameh Tabatabaei University
زهرا
شفیعی
hamrz1400@gmail.com
0031947532846002234
0031947532846002234
No
fa
عوامل تعیین کننده همباشی
The Determinants of Cohabitation
مقدمه: شکلهای متفاوتی از زندگی مشترک در جهان وجود دارد. آمارها نشان میدهند زندگی مشترک بهصورت همباشی در حال افزایش است. این شکل از زندگی مشترک چالشهایی را برای نهاد خانواده بوجود آورده است. با توجه به اینکه شناخت عوامل تعیین کننده زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج برای سیاستگذاری در حوزه خانواده ضرورت دارد، از این رو مطالعه حاضرعواملی که منجر به همباشی میشوند را بررسی میکند.
روش: این مطالعه بهصورت مرور سیستماتیک انجام شده است. جستجو در مهمترین پایگاههای اطلاعات فارسی و انگلیسی با کلیدواژه همباشی و“Cohabitation” در محدوده زمانی بین سالهای 2000 تا 2016 انجام شد. از مجموع مقالات بهدست آمده نهایتاً دوازده مقاله مورد تایید قرار گرفت و وارد مطالعه گردید.
نتایج: نتایج نشان داد که سه سطح از عوامل برگرایش به همباشی تاثیرگذار هستند. درسطح کلان، سیاستهای لیبرالیستی ونئولیبرالیستی، کالایی شدن وسیالیت زندگی مدرن ازعوامل تأثیرگذارهستند. درسطح میانه، وضعیت خانوادگی، فرهنگ و دین و درسطح خرد، آسودگی خاطر طرفین، عقلانیت اقتصادی، سن، جنس و تحصیلات افراد از جمله عوامل تعیین کننده زندگی است که به گرایش همباشی منجر میگردد.
بحث و نتیجهگیری: تغییر در سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی، هموار کردن مسیرهای ازدواج جوانان، ایجاد امنیت اقتصادی، رفع تبعیضهای جنسیتی و ارائه آموزشهایی به جوانان میتواند از گرایش آنها به زندگی مشترک بدون ازدواج بکاهد.
Introduction: In today's world, men and women live together in different ways. According to statistics; cohabitation as a new form of living together is increasing. Since cohabitation challenged family institution, logical facing to these challenges is a must and need policymaking. Policymaking, in turn, requires an understanding of the factors leading to cohabitation. So this review article aimed to examine the determinants of cohabitation.
Methods: This article is a systematic review article. Cohabitation keyword was searched in most important Persian and English databases limited to years between 2000 to 2016. Finally, twelve articles were selected and reviewed.
Results: The results explained three factors affect tend to cohabitation. At the macro level, liberal and neoliberal policies, commodification and fluidity of modern life; in the middle level, family status, religion and culture; and in the micro level, wellbeing, economic rationality, age, gender, and education; were determinants of tending to cohabitation.
Conclusions: The tendency to cohabitation could be reduced by changing in economic and social policies, facilitate the marriage condition, creating economic security, eliminating gender-based discrimination and providing training for young.
Cohabitation, Determinants of Cohabitation, Social Policy
همباشی, تعیین کنندههای همباشی, سیاستگذاری اجتماعی
35
42
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-243-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/92017/10/82017/02/82017/04/29
1396/2/9
2018/01/232018/01/232017/07/52018/01/23
1396/11/3
Farhad
Nosratinejad
University of social welfare and rehabilitation sciences
فرهاد
نصرتی نژاد
farhad.nosrati@gmail.com
0031947532846002235
0031947532846002235
No
گروه مدیریت رفاه اجتماعی
Giti
Bahrami
Department of social welfare management, school of education sciences and social welfare, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran, Iran.
گیتی
بهرامی
bahramigiti@gmail.com
0031947532846002236
0031947532846002236
Yes
گروه مدیریت رفاه اجتماعی، دانشکده علوم تربیتی و رفاه، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
fa
بررسی مقایسهای احساس تنهایی در میان مردان سالمند بازنشسته و کارگر
Comparative Study of Feeling Lonely Between Retired and Labor Elderly Men
مقدمه: به دلیل نقش پر اهمیت عوامل روانشناختی مختلف که تجربه سالمندی را تحت تاثیر قرار میدهد، پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای تجربه احساس تنهایی در میان مردان سالمند کارگر و بازنشسته میپردازد.
روش: این پژوهش از جمله پژوهشهای غیرآزمایشی و از نوع علی-مقایسهای (پس رویدادی) است. جامعهیآماری پژوهش عبارت است از کلیهی مردان سالمند بازنشسته و کارگر شهرستان قروه، استان کردستان، که در سال ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 14۶ سالمند بازنشسته و 14۶ سالمند کارگر درمجموع 292 نفر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهوسیله مقیاس احساس تنهایی(UCLA) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t برای دو گروه مستقل جهت مقایسه میانگینهای دو گروه و نیز از آزمـون تحلیـل واریـانس(ANOVA) استفاده شد.
نتایج: با استناد به یافتههای پژوهش، بین تجربه احساس تنهایی سالمندان کارگر و بازنشسته تفاوت معناداری وجود دارد و در این میان، سالمندان کارگر به میزان بیشتری احساس تنهایی را تجربه میکنند.(P<0/01)
بحث و نتیجهگیری: جایگاه شغلی و اجتماعی تجربه احساس تنهایی را تحت تاثیر قرار میدهد، بهگونهای که هر چه کیفیت این جایگاه و ارزشگذاری اجتماعی آن پایینتر باشد، افراد به میزان بیشتری احساس تنهایی میکنند. در این میان، کارگران سالمند احساس تنهایی بیشتری را گزارش میکنند که موید این امر است.
Introduction: Because of the important role of different psychological factors, which influence the experiences of elderly. The current study presents a comparative study of feeling lonely between retired and labor elderly men.
Methods: This research is kind of non-empirical and casual-comparative(ex post facto) studies. The statistical population of this study was all of the retired or labor elderly men of the Qorveh County(Kurdistan province); who were evaluated in 2016. Sample group consisted of 292 men(146 labor and 146 retired elderly men); who were selected through convenience sampling method. The participants were evaluated through the loneliness scale of University of California at Los Angeles(UCLA). For the comparison of the two group averages, the student's t-test was used. For data analyzing; analysis of variance(ANOVA) was also used.
Results: According to the findings of this study, there was a significant difference between the loneliness experience of the retired and labor elderly men. As well, the elderly workers experience a greater extent of loneliness.(P<0.01)
Conclusions: Occupational and social status affects the loneliness experience. The lower quality of the occupational status and its social evaluation leads to a greater extent of loneliness. Meanwhile, the elderly labors report more extent of loneliness; which confirms this issue.
Elderly, Labor Elderly, Retired Elderly, Loneliness
سالمندی, سالمندکارگر, سالمند بازنشسته, احساس تنهایی
43
50
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-359-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/92017/10/82017/02/82017/04/292017/06/11
1396/3/21
2018/01/232018/01/232017/07/52018/01/232017/10/12
1396/7/20
Abdollah
Moatamedi
Department of psychology and education sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran، iran
عبدالله
معتمدی
a_motamedy@yahoo.com
0031947532846002237
0031947532846002237
Yes
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.ایران
Kaveh
Qaderi Bagajan
Allameh Tabataba’i University
کاوه
قادری بگه جان
kawe.ghaderi@gmail.com
0031947532846002238
0031947532846002238
No
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
Golnaz
Mazaheri Nejad Fard
Allameh Tabataba’i University
گلناز
مظاهری نژاد فرد
golnaz_mazahri@yahoo.com
0031947532846002239
0031947532846002239
No
انشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
Shirin
Soltani
Islamic Azad University Ilam Branch
شیرین
سلطانی
eros.thanatos20@yahoo.com
0031947532846002240
0031947532846002240
No
انشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
fa
مددکاری اجتماعی جامعهای با مدل توسعه محلی در محله فرحزاد
Community Social Work Intervention with Local Development Model in Farahzad
زمینه: حاشیهنشینی یکی از مهمترین مشکلات کلانشهرهاست که هم ریشه در بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی دارد و هم بر آنها تاثیر میگذارد. هدف این مقاله گزارش یک کار جامعهای مددکاری اجتماعی با مدل توسعه محلی و براساس نظریه ضدتبعیض در یکی از محلات حاشیهای شهر تهران یعنی محله فرحزاد میباشد.
مورد: به منظور انجام کار جامعهای در محله فرحزاد، مددکار اجتماعی فعالیتهای خود را در این محله طی شش مرحله شامل ارزیابی، انتخاب رویکرد مداخله مددکاری جامعهای، برگزاری جلسه بسیج اجتماعی، تشکیل تیم محلی و برگزاری جلسات هفتگی، طراحی واجرای پروژه و ارزشیابی؛ انجام داد. بر اساس ارزیابی سریع موقعیت، استفاده و توزیع مواد مخدر، وجود کودکانکار و خیابان، بروز دعوا و منازعه بین اهالی، کمبود امنیت، فقر فرهنگی، مشکلات بهداشتی، مشکلات معابر، مشکل تربیتی کودکان و خشونت خانگی از جمله مهمترین مشکلات محله بودند.
مداخلات مددکاری اجتماعی بر اساس مدل توسعه محلی و نظریه ضدتبعیض بود که با مشارکت اعضای محله عمدهترین مشکلات محله شناسایی و پس از انتخاب راهکار مناسب، اقدامات لازم در جهت کاهش مشکل تعیین شده انجام شد. بر اساس تکنیک گروههای اسمی الویتبندی مشکلات عبارت بود از: بهداشت شخصی و محیطی، خشونت خانگی، مشکل تربیتی کودکان. راهکارهای گروه عبارت بود از: آموزش به کودکان و آموزش به خانوادهها. جزئیات این مداخلات بهصورت گزارش مورد در این مقاله شرح داده شده است.
بحث و نتیجهگیری: مداخلات اجتماع محور مددکاران اجتماعی در محلههای حاشیهنشین در کلان شهرها میتواند ضمن حساسسازی ساکنین محل نسبت به مشکلات خود، مشارکت آنان را افزایش داده تا بتوانند آنچه موجب عدم رضایت آنهاست، تغییر دهند.
Background: One of the most important problems in metropolises is slum and marginalized areas which affected by social issues and also affect them. Purpose of this article is to report community social work intervention with local development model based on antidiscrimination theory, in Farahzad area of Tehran.
Case: In order to conduct community internship, the social worker conducted his activities in Farahzad during the six stages of assessment; choosing the model of community-based social work intervention, holding a social mobilization meeting, forming a local team and holding weekly meetings, designing and implementing local projects, and evaluation. These interventions were based on the local development model and anti-discrimination theory. The main problems of the neighborhood were identified with the participation of the members of the neighborhood, and after choosing the appropriate solution, measures were taken to reduce the identified problems. Based on rapid situation analysis of Farahzad, the most important problems included drug use and distribution, the presence of street children, the lack of security, cultural poverty, health problems, roadside problems, the educational problems of children and domestic violence. Based on the nominal group technique, the problems were; personal and environmental hygiene, domestic violence, educational problems, and group strategies include education for children and education for families. The details of these interventions are described as a case report in this article.
Conclusions: Community-based interventions in marginalized areas of metropolitan cities can lead to sensitize locals to their problems and increase their participation; so that they can change what they are dissatisfied with.
Marginalized Areas, Local Development Model, Community Social Work, Anti-Discrimination Theory
حاشیه نشینی, مدل توسعه محلی, مددکاری جامعهای, نظریه ضدتبعیض
51
59
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-132-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/07/92017/10/82017/02/82017/04/292017/06/112017/10/3
1396/7/11
2018/01/232018/01/232017/07/52018/01/232017/10/122018/01/23
1396/11/3
Zohreh
Zamani
زهره
زمانی
zohrezamaani111@gmail.com
0031947532846002241
0031947532846002241
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Atefeh
Mosayebi
عاطفه
مسیبی
mosayebi.a.sw@gmail.com
0031947532846002242
0031947532846002242
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Masoomeh
Maarefvand
معصومه
معارفوند
arammaref@gmail.com
0031947532846002243
0031947532846002243
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Maryam
Zabihi
Department of social work, University of social welfare and rehabilitation sciences, Tehran, Iran.
مریم
ذبیحی پورسعادتی
m.zabihi.2005@gmail.com
0031947532846002244
0031947532846002244
Yes
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.