fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر ارتقای بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار
The Effectiveness of Psychological Empowerment on the Improvement of Well-Being and Quality of Life in Householder Women
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.
روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شامل زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد شهر یزد در سال هزاروسیصدو نودوپنج بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد سی نفر از آنان انتخاب شدند و بهطور تصادفی، پانزده نفر در گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش توانمندسازی روانشناختی طی هشت جلسه برگزار شد. در این پژوهش، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS22 انجام شد.
نتایج: یافتهها نشان داد تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در دو متغیر بهزیستی و کیفیت زندگی وجود دارد. براساس نتایج، آموزش مولفههای توانمندسازی روانشناختی بر بهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار موثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که توانمندسازی روانشناختی بربهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تاثیر دارد، بنابراین پیشنهاد می شود در برنامهریزیها برای بهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست، ازاین روش استفاده شود.
Introduction: In addition to economic problems, householder females, are suffered from divorce, death, disability or addiction of their husbands; and so they are considered among the most vulnerable population. This research aimed to assess the effect of psychological empowerment training on psychological well-being and quality of life of householder women.
Methods: The method of this study is quasi-experimental and its statistical population was included all of the householder women who were supported by Imam Khomeini relief foundation of Yazd in 2015. Among them, thirty women are selected by access sampling method and assigned to the experimental and control groups each consisting of fifteen members. The experimental group had taken a psychological empowerment course which was held in eight, ninety minutes sessions and the control group received none. Riff`s psychological well-being and WHO quality of life questionnaires were assessed to examine the well-being and the quality of life. For statical analysis, variance analysis was done through SPSS22.
Results: The results showed that there is a significant difference between the average of the scores of both groups.
Conclusions: According to the results, psychological empowerment practice improves the quality of life and well-being in householder women. Therefore, it is essential to have strategic planning and it should be considered for female householders.
Psychological Empowerment, Psychological Well-being, Quality of Life, Householder Women
توانمندسازی روانشناختی, بهزیستی روانشناختی, کیفیت زندگی, زنان سرپرست خانوار
5
14
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-300-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/29
1396/6/7
2019/08/10
1398/5/19
Hamid
Rezaeian
Faculty of education and psychology, Alzahra university.
حمید
رضاییان فرجی
rezaeian19237@yahoo.com
0031947532846004762
0031947532846004762
Yes
دانشگاه الزهرا
Roya
Rasooli
Faculty of education and psychology, Alzahra university.
رویا
رسولی
r.rasooli@alzahra.ac.ir
0031947532846004763
0031947532846004763
No
دانشگاه الزهرا
Samira
Askarbiuky
Alzahra University.
سمیرا
عسکربیوکی
sam28468@yahoo.com
0031947532846004764
0031947532846004764
No
دانشگاه الزهرا
Fateme
Asldehghan
Alzahra University.
فاطمه
اصل دهقان
a.dehghan546@gmail.com
0031947532846004765
0031947532846004765
No
دانشگاه الزهرا
fa
اثربخشی معنادرمانی بر معنای زندگی دختران بیسرپرست و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده شهر تهران
Effectiveness of Meaning Therapy on the Meaning of Life of Female Adolescents without Parental or Adequate Parental Care in the Alternative Care Center of Tehran
مقدمه: نظر به اهمیت اجرای مداخلات روانشناختی در کار با نوجوانان مستقر در مراکز بهزیستی و از آنجایی که کسب معنا از مهمترین مولفههای سازگاری با بحرانهای پیش روی این نوجوانان است، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر معنا بر معنای زندگی دختران بیسرپرست و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده انجام شده است.
روش: دراین پژوهش نیمه آزمایشی از طرح دو گروهی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش را کلیه نوجوانان دختر مستقر در مراکز شبه خانواده شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادهاند. از بین دختران مستقر در مراکز شبه خانواده سی نوجوان دختر بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به همین شیوه در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه پانزده نفر تقسیم شدند. در این پژوهش از پرسشنامه معنای زندگی وانگ استفاده شده است. گروه آزمایش در دوازده جلسه نود دقیقهای تحت درمان گروهی مبتنی بر معنا قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرمافزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، روش درمانی مبتنی بر معنا در گروه آزمایش بر متغیرهای وجود معنا و جستجوی معنا تاثیر معناداری داشته است و نمرات پسآزمون گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته داشته است
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد، درمان مبتنی بر معنا بر افزایش وجود معنا و جستجوی معنا در نوجوانان دختر مستقر در مراکز شبه خانواده موثر بوده است. براین اساس و با در نظر داشتن اینکه فقدان معنا در زندگی، یکی از دلایل مهم عدم سازگاری و بروز مشکلات روانشناختی در نوجوانان است، میتوان نتیجه گرفت که بهرهگیری از راهبردهای معنایی منجر به کشف معنای زندگی و افزایش سطح سلامتی نوجوانان آسیب دیده میگردد.
Introduction: Considering the important role which psychological interventions play in adolescents without parental or adequate parental care in the alternative care center, and since the acquisition of meaning is one of the most important components of adaptation to future crises in these groups, the present study aimed to investigate the effectiveness of meaning therapy on the meaning of life of Adolescents without parental or adequate parental care in the alternative care center.
Methods: This was a semi-experimental study. It is conducted in the form of posttest and pretest implemented on two experimental and control groups; the sample has consisted of all female adolescents without parental or adequate parental care in the alternative care center in 2017; among them, thirty adolescents were chosen based on available sampling and randomly assigned in two experimental and control groups; fifteen persons in each group. Wang's meaning in life questionary used as research instruments. The experimental group received twelve, ninety minutes sessions of meaning therapy while the experimental group received none. Finally, the data was collected and analyzed by SPSS software.
Results: The results of covariance analysis indicated that the treatment method in the experimental group had a significant effect on the existence of meaning and Search for meaning variables, and the posttest scores of the variables in the experimental group increased in comparison with the pretest scores.
Conclusions: The results of this study showed that meaning therapy has been effective in increasing the existence of meaning and search for the meaning of female adolescents without parental or adequate parental care in the Alternative Care Center. Based on the results of this study the lack of meaning in life is one of the important reasons of contrariness and psychological problems in adolescents, so using the meaning therapy could lead to the discovery of the meaning in life and an increase in health status.
Meaning Therapy, Meaning of Life, Alternative Care Center
درمان مبتنی بر معنای زندگی, معنای زندگی, دختران بیسرپرست و بدسرپرست, مراکز شبه خانواده
15
22
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-415-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/292017/12/11
1396/9/20
2019/08/102019/08/10
1398/5/19
shima
peyman
Islamic Azad university, Garmsar branch.
شیما
پیمان فقیح
speymanfaghih@gmail.com
0031947532846004480
0031947532846004480
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
mojtaba
sedaghat
Islamic Azad university, Garmsar branch.
مجتبی
صداقتی فرد
mavar1999@gmail.com
0031947532846004481
0031947532846004481
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
fa
بررسی مقایسهای سبکهای مقابلهای، سطوح تابآوری و تجارب معنوی روزانه (معنویت) در زنان مطلقه و متاهل
Comparison of Resilience Levels and Daily Spiritual Experiences (Spirituality) Coping Styles, in Divorced and Married Women
مقدمه: به دنبال رخ داد پدیده طلاق، انواع آسیبهای روانی - اجتماعی فرد را تهدید میکند که چگونگی تحمل، مقابله و برطرف نمودن آنها از جمله تعیین کنندههای سلامت روان فرد به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای مقابلهای، سطوح تابآوری و تجارب معنوی روزانه زنان مطلقه و متاهل انجام گردیده است.
روش: دراین مطالعه توصیفی از طرح علی مقایسهای استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش را تمامی زنان مطلقه و متاهل شهرستان کرج تشکیل دادهاند و از این میان تعداد صد نفر از زنان مطلقه و صد نفر از زنان متاهل به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این مطالعه از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای تابآوری و مقیاس تجارب معنوی روزانه استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و به وسیله نرمافزار SPSS22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که در شاخص راهبرد مقابلهای مسئلهمدار، هیجان مدار، تابآوری و تجارب معنوی روزانه بین دو گروه زنان مطلقه و متاهل تفاوت معنیداری وجود دارد و زنان متاهل در متغیرهای تابآوری و راهبرد مقابلهای مسئلهمدار و زنان مطلقه در راهبرد مقابلهای هیجانمدار و معنویت نمرات بالاتری را کسب نمودهاند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها پیشنهاد میشود، مطالعاتی بهمنظور بهبود سبکهای مقابلهای و افزایش تابآوری زنان مطلقه انجام شود و اثرات آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان این گروه از افراد مورد بررسی قرار گیرد.
Introduction: Following the occurrence of the divorce phenomenon, a variety of psychological injuries threatens the individual, and how to tolerate, confront and resolve those; determine the mental health of the individual. The present study was conducted to compare resilience levels and daily spiritual experiences (spirituality) coping styles in divorced and married women.
Methods: This descriptive research was a causal-comparative design. The statistical population of this study was all divorced and married women in Karaj city. One hundred divorced women and one hundred married and non-divorced women were selected through the available sampling method. Coping responses inventory (CRI), Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC) and the daily spiritual experience scale by Underwood LG, Teresi JA used as research tools. Data were analyzed using multivariate analysis of variance and analyzed by SPSS22 software.
Results: The results of the data analysis indicated that there was a significant difference in the coping strategies, problem-oriented coping, excitement, resilience and daily spiritual experiences between divorced and married women. Married women in resilient and coping strategies and divorced women in emotions and spirituality coping strategy with have achieved higher scores.
Conclusions: Based on findings of this study, it is suggested to consider furthermore studies to improve coping styles and increase the resilience of divorced women; and also effects of coping styles and resilience on their quality of life and mental health should be investigated.
Coping Styles, Resiliency Levels, Divorced Women, Daily Spiritual Experiences
راهبردهای مقابلهای, سطوح تاب آوری, زنان مطلقه, تجارب معنوی روزانه
23
30
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-449-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/292017/12/112018/04/17
1397/1/28
2019/08/102019/08/102019/08/10
1398/5/19
Soroush
Shahbeik
Department of Psychology, Ayatollah Amoli branch, Islamic Azad university.
سروش
شاه بیک
Soroushshahbeik@gmail.com
0031947532846003905
0031947532846003905
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی
Ali
Khanehkeshi
Department of Psychology, Ayatollah Amoli branch, Islamic Azad university.
علی
خانه کشی
Alikh2447@gmail.com
0031947532846003906
0031947532846003906
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی
Arsalan
Khanmohammadi
Department of Psychology, Ayatollah Amoli branch, Islamic Azad university.
ارسلان
خان محمدی
Ar.khanmohammmadi@gmail.com
0031947532846003907
0031947532846003907
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی
fa
اثربخشی گروهدرمانی شناختی وجودگرا بر اضطراب و امید به زندگی نوجوانان مبتلا به سرطان
Effectiveness of Cognitive-Existential Group Therapy on Life Expectancy and Anxiety of Adolescent with Cancer
مقدمه: افراد مبتلا به سرطان بهخصوص نوجوانان مشکلات فراوانی از جمله افسردگی، اضطراب و ناامیدی را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی وجودگرا بر اضطراب و امید به زندگی نوجوانان مبتلا به سرطان در شهر تهران در سال 1397 بود.
روش: روش این پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش را نوجوانان دختر مبتلا به سرطان شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند، با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون و معیارهای ورود وخروج، نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت وسی نفر انتخاب شدند که در دو گروه پانزده نفره جایگزین شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه نود دقیقهای تحت درمان شناختی وجودگرا قرار گرفتند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه امیدواری میلر. تحلیل دادهها بهوسیله روشهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس تک متغیری، با استفاده از نرم افزار SPSS20 انجام گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد، میانگین نمرات امید به زندگی و اضطراب گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری داشته است.
بحث و نتیجهگیری: درمان شناختی وجودگرا موجب کاهش اضطراب و افزایش امیدواری در نوجوانان مبتلا به سرطان شده است. بنابراین از این درمان میتوان در راستای کاهش اضطراب و افزایش امیدواری نوجوانان مبتلا به سرطان در مراکز نگهداری و درمانی استفاده نمود.
Introduction: People with cancer especially adolescent, is experiencing some troubles such as anxiety, depression, and unhappiness. This study aimed to investigate the effectiveness of Cognitive-existential group therapy on life Expectancy and the anxiety of cancer diagnosed adolescent.
Methods: The Research method was quasi-experimental with pretest-posttest. This study population consisted of all positive cancer diagnosed female adolescent located in Tehran in 2018, among whom thirty people were selected by purposeful sampling and considering the entry criteria, divided into two fifteen members groups. the experimental group received eight sessions of cognitive-existential group therapy and the control group had received no intervention. Life expectancy of Miller and the Beck anxiety inventory used as study tools. Descriptive statistics and univariate analysis of covariance were used to analyze the data through SPSS20.
Results: The results of posttest indicate a significant difference between the mean scores of life expectancy F=39.25, Sig=0.000 and the anxiety F=11.6, Sig=0.002 of an adolescent in the experiment group in comparison to control group.
Conclusions: The cognitive-existential group therapy could increase life expectancy and could reduce the anxiety of cancer diagnosed adolescent. So this treatment can be used to improve the anxiety and to increase the life expectancy of cancer diagnosed adolescent.
Cognitive-Existential Therapy, Anxiety, Life Expectancy, Adolescent, Cancer
درمان شناختیوجودگرا, اضطراب, امید به زندگی, نوجوانان, سرطان
31
38
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-515-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/292017/12/112018/04/172018/11/19
1397/8/28
2019/08/102019/08/102019/08/102019/08/10
1398/5/19
Mohsen
Saeid Manesh
Department of psychology, science and arts university.
محسن
سعید منش
M_saeidmanesh@yahoo.com
0031947532846004477
0031947532846004477
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر
Mahdye
Azizi
Department of psychology, science and arts university.
مهدیه
عزیزی
azizimahdieh@yahoo.com
0031947532846004478
0031947532846004478
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر
Afifeh
Moradi
Department of psychology, science and arts university.
عفیفه
مرادی
mereta.amri@yahoo.com
0031947532846004479
0031947532846004479
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر
fa
مقایسه اثربخشی آموزش خود تنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات بر رضایت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
The Comparison of the Effectiveness of Cognitive Self-Regulation Training and Information Technology Training on Job Satisfaction of the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran Employees
مقدمه: هدف از پژوهش، مقایسه میزان اثربخشی آموزش خود تنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات بر رضایت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
روش: جامعهآماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که بر اساس اطلاعات دفتر آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد آنان در شهر تهران در سال 1397-1396 هزار و پنجاه نفر بود. باتوجه به نیمهآزمایشی بودن تحقیق، تعداد شصت نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پس از همتاسازی براساس ملاکهای سن، جنس، سابقه کار در سه گروه بیست نفری جایگزین شدند. به گروه اول آموزش فناوری اطلاعات و به گروه دوم آموزش خود تنظیمی شناختی داده شد. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. گروههای آزمایشی و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین1969 پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی همبسته و تحلیل کواریانس استفاده شد. دادهها به وسیله نرم افزار تحلیل آماریSPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت بین گروههای آزمایشی با گروه کنترل در سطح یک هزارم معنادار است. بدین معنا که هر دو روش آموزشی فناوری اطلاعات و خودتنظیمی شناختی باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان شدهاند. همچنین بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد.05/0
<p بحث و نتیجهگیری: هر دو آموزش بر گروههای آزمایش اثر بخشی یکسان و موثری بر رضایت شغلی کارکنان داشتند. بنابراین پیشنهاد میشود، این رویکردهای آموزشی مورد استفاده سازمان قرار گیرد.</p
Introduction: This research aimed to compare the extent of effectiveness of cognitive self-regulation and information technology training on the job satisfaction of the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran employees.
Methods: The statistical population consisted of all of the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran employees, which were one thousand fifty staffs in Tehran according to the statistics office of this ministry in 2017-2018. Given the Quasi-experimental nature of the research, sixty employees randomly chose and matched based on the criteria of age, gender, and working background, then they were assigned into three groups, twenty persons for each. The first group was trained information technology, the second group was trained cognitive self-regulation, while the control group had received no training. The job descriptive index developed by Smith, Kendall, and Hulin1969 were applied to all groups. For data analysis, correlated t-test and covariance analyses were used and analyzed by SPSS 22.
Results: The findings suggested that the difference between the experimental groups and the control group is at the level of 0.001 significant. Both educational methods for information technology and cognitive self-regulation training caused job satisfaction enhanced, while no significant difference was observed between the experimental groups. P>0.05
Conclusions: The results suggest that both pieces of training have had the same effect on job satisfaction, so it is recommended to all organizations authorities to take one of the approaches into account.
Job Satisfaction, Information Technology, Cognitive Self-Regulation
رضایت شغلی, فناوری اطلاعات, خود تنظیمی شناختی
39
48
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-516-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/08/292017/12/112018/04/172018/11/192018/11/24
1397/9/3
2019/08/102019/08/102019/08/102019/08/102019/02/17
1397/11/28
Shahin
Mohammadi Javid
Department of psychology, Islamic Azad university, central Tehran branch.
شهین
محمدی جاوید
shsh.yase56@yahoo.com
0031947532846004474
0031947532846004474
No
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
Mansoureh
Shahriari Ahmadi
Department of psychology, Islamic Azad university, central Tehran branch.
منصوره
شهریاری احمدی
mansure_shahriari@yahoo.com
0031947532846004475
0031947532846004475
Yes
استادیار عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
Mozhgan
Sepahmansour
Department of psychology, Islamic Azad university, central Tehran branch.
مژگان
سپاه منصور
drsepahmansour@yahoo.com
0031947532846004476
0031947532846004476
No
دانشیار عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.