fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
4
2
online
1
fulltext
fa
رویکردی شبه آزمایشی به تاثیر ادراک بیعدالتی ترکیبی (منظور ترکیب عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی) بر استرس، فرسودگی و عملکرد
Quasi-Experimental Approach to Impact the Perception of Combination Injustice on Stress, Exhaustion and Performance
مقدمه: عدالت در طول تاریخ موضوعی تاثیرگذار بر حالات و رفتارهای انسانها در محیطهای اجتماعی بوده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ادراک بیعدالتی ترکیبی (توزیعی، رویهای و تعاملی) بر استرس، فرسودگی هیجانی و عملکرد اجرا شد.
روش: روش پژوهش شبهآزمایشی و جامعه آماری پژوهش را کارکنان دو مجموعه صنعتی در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها صد و بیست و هشت نفر بر پایه ویژگیهای جمعیتشناختی همتا انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه عدالت و بیعدالتی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو سناریوی دستکاری عدالت و بیعدالتی، پرسشنامه استرس شغلی (گلپرور و همکاران، 2012)، پرسشنامه فرسودگی هیجانی (مولکی و همکاران، 2006) و پرسشنامه ارزیابی عملکرد (ناگیوئن و همکاران، 2012) بودند. دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل (برای تعیین تاثیر دستکاری اعمال شده) و تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) تحلیل شدند.
نتایج: نتایج حاصل از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که دو سناریوی دستکاری عدالت و بیعدالتی دارای تاثیر معنادار بر ادراک عدالت و بیعدالتی بودهاند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نیز نشان داد که بین گروه عدالت و بیعدالتی در فرسودگی هیجانی و عملکرد تفاوت معنادار وجود دارد (0/05>p)، ولی در استرس تفاوت معناداری بین دو گروه عدالت و بیعدالتی به دست نیامد (0/05
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با ادراک بیعدالتی افراد در محیطهای کار با سرعت بیشتری دچار فرسودگی میشوند و به دنبال آن عملکرد تضعیف میشود.
Introduction: Justice in the history of human life was an influential factor in human behaviors and states in social settings. This study aimed to determine the effect of perceived combination injustice (distributive, procedural and interactional) on job stress, emotional exhaustion, and job performance.
Methodology: Research method was quasi-experimental and research statistical population was the employees of two industrial companies in Isfahan city, among them one hundred and eighty persons were selected based on demographic characteristics matched and then were randomly assigned to two groups of justice and injustice. The research instruments consisted of two scenarios for the manipulation of justice and injustice, the job stress questionnaire (Golparvar et al, 2012), emotional exhaustion questionnaire (Mulki et al, 2006) and job performance questionnaire (Nguyen et al, 2012). Data were analyzed using independent sample t-test (to determine the effect of the applied manipulation) and multivariate analysis of variances (MANOVA).
Results: Results of the independent sample t-test revealed that two scenarios manipulation of justice and injustice have a significant impact on the perception of justice and injustice. The results of multivariate analysis of variances revealed that there is a significant difference between justice and injustice groups in emotional exhaustion and job performance (p<0.05), but there is no significant difference between justice and injustice groups in job stress (p>0.05).
Conclusions: The results of this study showed that the perception of injustice, people in the workplace is more rapidly experiencing burnout which followed by poor performance.
Perception Injustice, Job Stress, Emotional Exhaustion, Job Performance, Employees of Industries
ادراک بیعدالتی, استرس شغلی, فرسودگی شغلی, عملکرد شغلی, کارکنان صنایع
4
16
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-67-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/27
1394/8/5
2016/07/13
1395/4/23
Mohsen
Golparvar
Azad University of Isfehan
محسن
گل پرور
drmgolparvar@gmail.com
0031947532846002893
0031947532846002893
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
Fahimeh
Abdoli
Azad University of Isfehan
فهیمه
عبدلی
counseli1333@gnail.com
0031947532846002894
0031947532846002894
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
fa
رابطهی سبکهای فرزند پروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر
The Relationship Between Perceived Parenting Styles and Emotional Intelligence and Social Adjustment in Male Students
چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران تشکیل داده است. برای انتخاب نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی 230 نفر انتخاب شدند. دادههابا استفاده از پرسش نامههای فرزندپروری ادراک شده با مریند، هوش هیجانی بار- اُن و سازگاری اجتماعی بل، جمعآوری شد. و از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
نتایج: یافتههای به دست آمده نشان داد که بین بعد اقتدار منطقی با سازگاری اجتماعی رابطه( همبستگی مثبت) وجود دارد همچنین بین بعد آزادگذاری و سازگاری اجتماعی رابطه (همبستگی مثبت) وجود دارد. بین سبک استبدادی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد اما این همبستگی منفی است.همچنین بین متغیر هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی نیزرابطه وجود دارد. این همبستگی مثبت است.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت افرادی که والدین خود را با اقتدار منطقی درک میکنند از سطح سازگاری اجتماعی بالاتری برخوردارند و این سبک در مقابل دو سبک دیگر( استبدادی و سهل انگارانه) بدون شک باعث بالارفتن سازگاری اجتماعی در فرزندان میشود. همچنین افراد دارای سطح هوش هیجانی بالا، از روابط بهتری در جامعه برخوردارند و سلامت روانی بیشتری را دارا هستند. بنابراین توانایی افراد در برقراری ارتباط درست و سازگاری آنها در اجتماع باهوش هیجانی آنان همبستگی مثبت دارد.
Abstract
Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between perceived parenting styles and emotional intelligence and social adjustment of students in secondary schools in the region 2 of Tehran.
Methodology: This study is a correlation. The target population included all male students in high school students of region two, Tehran. 230 persons were selected through random sampling. Inventory responded with perceived parenting, emotional intelligence, and social adjustment barbell, data were collected. Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data.
Results: The results obtained showed that there is a relationship between the power of rational social adjustment and this is a positive correlation. Between the permissiveness and social adjustment and that there is a positive correlation. Between the authoritarian and social adjustment and that there is a negative correlation. The next variable is the emotional and social adjustment and that there is a positive correlation.
Conclusions: Based on the results, it can be reasonably concluded that people who perceive their parents with the authority of a higher level of social adjustment. This style against two other styles (authoritarian and permissive) increases the children's social adjustment. People with high emotional intelligence, better relationships with the people and more mental health. So the ability of people to communicate properly and catch them with their emotional intelligence community has a positive correlation.
Perceived Parenting, Permissiveness, Rational Authority, Autocratic, Emotional Intelligence, Social Adjustment
فرزندپروری ادراک شده, آزاد گذاری, اقتدار منطقی, استبدای, هوش هیجانی, سازگاری اجتماعی
17
26
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-50-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/272015/09/8
1394/6/17
2016/07/132016/07/13
1395/4/23
Shahnam
Abolqasemi
Islamic Azad University of Tonekabon
شهنام
ابوالقاسمی
dr_shahnam_abolghasemi@yohoo.com
0031947532846002988
0031947532846002988
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
Amir Arash
Nikdoost
امیر آرش
نیک دوست
0031947532846002989
0031947532846002989
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
fa
مددکاری اجتماعی سالمندی
Gerontological Social Work
مقدمه: امروزه مددکاری اجتماعی سالمندی به عنوان یکی از تخصصهای این حرفه برای کمک به سالمندان و خانوادههایشان در نظر گرفته میشود. یکی از باورهای شکل گرفته در مورد جمعیت، افزایش نگران کننده جمعیت سالمندی است. جمعیت شناسان پیشبینی میکنند که تا سال2050 میلادی جمعیت سالمندان به 2 میلیارد نفر برسد. این در حالی است که بسیاری از سالمندان با فقر و مشکلات دیگری چون دسترسی محدود به خدمات بهداشتی و مراقبتی مواجه هستند. بنابراین به نظر میرسد که خدمات مددکاری اجتماعی با تقاضاهای گستردهای برای تأمین نیازهای مختلف این جمعیت در حال رشد مواجه باشد. دراین مقالهی مروری به اهمیت مددکاری سالمندی و معرفی نقشهای مددکاران سالمندی و چالشهای پیش روی آن پرداخته میشود.
روش: مقالات،کتابها و اسناد مرتبط با موضوع به شیوهی اسنادی وکتابخانهای، مرور و بررسی شدند.
نتایج: به طور کلی خدمات مددکاری اجتماعی سالمندی در برگیرندهی دامنهای از خدمات مراقبتی مؤسسهای تا خدمات مراقبتی مبتنی بر جامعه است. این خدمات شامل مدیریت کیس، مداخله در بحران، مراقبتهای بهداشت روانی، مراقبتهای روزانه، مراکز روزانه سالمندان و کمکهای خانگی میباشد. البته گرایشات بیشتری در زمینه خدمات مبتنی بر جامعه وجود دارد، چرا که هدف خدمات مبتنی بر جامعه، قادرسازی سالمندان به پیرشدن در خانهها و محیطهایشان است.
بحث و نتیجهگیری: آگاهی از نقشها و اقدامات مددکاران اجتماعی سالمندی منجر به استفاده بیشتر از تواناییهای مددکاران در زمینه کمک به سالمندان و خانوادههایشان به منظور مقابله و تطابق و همزیستی با شرایط پیچیده، میشود.
Introduction: The gerontological social work is considered as a profession of social work to help elderly and their families. One of the beliefs of the population is an alarm increasing in the elderly population.
Demographers predict that the elderly population will increase to 2 billion people by 2050. However, many elderly are faced with poverty and other problems such as limited access to health care services. It seems that social work services are faced with a wide range of demands to meet the needs of this growing population. In this review article, we discuss the importance of Gerontological Social Work and then we introduce the role of gerontological social workers and their challenges.
Methodology: In this study, articles, books, and documents related to the gerontological social work were reviewed based on library and documentary method.
Results: In general, gerontological social work services include a range of institutional care to community-based care. These services include case management, crisis intervention, mental health care, daily care, elderly daily centers, and home assistance. Of course, there is more interest in community-based services, because the purpose of community-based services is, enabling the elderly to age in their homes and workplaces.
Conclusions: Awareness of the role and activities of gerontological social workers will lead to greater use of the ability of workers to help seniors and their families to cope and adapt and coexist with complex situations.
Social Work, Elderly, Services
مددکاری اجتماعی, سالمند, خدمات
27
32
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-76-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/272015/09/82015/10/15
1394/7/23
2016/07/132016/07/132016/07/13
1395/4/23
Seyed Reza
Javadian
Yazd University
سید رضا
جوادیان
javadian@yazd.ac.ir
0031947532846002990
0031947532846002990
Yes
دانشگاه یزد
fa
بررسی عوامل موثر برافزایش میزان طلاق (مورد مطالعه: زوجهای متارکه کرده شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه)
The Study of Effective Factors in Increasing Divorce Rate (Case Study: Divorced Couples of Sarpolezahab Town)
مقدمه: امروزه طلاق از سطح آسیب اجتماعی فراتر رفته و به مسئله اجتماعی تبدیل شده است. عواملی متعددی درپایان دادن به رابطه زناشویی دخالت دارندکه شناسایی و تلاش در جهت رفع آنها، نقش مهمی در کنترل و کاهش این پدیده دارد. هدف ازاجرای این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بر افزایش طلاق است.
روش: این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، ترکیبی از (روش مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخت)بوده است. جامعهآماری، شامل تمامی صد زوج مـتقاضی طـلاق بود، که در سال هزارو سیصدو نود و دو به دادگستری شهرستان سرپل ذهاب مراجعه کرده بودند. دراین ژوهش از روش سرشماری استفاده گردید، و کلیه زوجین متقاضی طلاق که به واحد مددکاری اجتماعی و مشاوره مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند
نتایج: یافته ها نشان داد، پنج عامل (دخالت خانوادهها، اعتیاد همسر، میزان تحصیلات زوجین، انتظارات برآورده نشده همسران و ازدواج اجباری) در افزایش طلاق در جامعه مورد مطالعه، تأثیرگذار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش و ساختار امروزی خانوادهها و جامعه، عوامل موثر بر طلاق روزبروز در حال افزایش است و این به نوعی سیر صعودی طلاق را دربردارد. مسلماً کنترل این عوامل نیاز به مداخلات رسمی و غیررسمی دارد. در این زمینه میتوان از آگاهسازی خانوادهها و جوانان (بهویژه قبل از ازدواج در امر انتخاب) از طریق رسانهها، تا تصویب قوانینی در جهت استحکام بخشیدن به ازدواج و قانونی نمودن مراجعه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج، نام برد.
Introduction: Divorce, nowadays, has gone beyond the social damage and has turned to a social problem. A lot of factors contribute to the end of a marital relationship which identifying and trying to solve them has an important role in controlling and reducing this phenomenon. The purpose of the present study is to identify effective social and cultural factors of the increase in divorce rate.
Methodology: The present research is a survey one; and data collection tools are the combination of interview and questionnaire, developed by the researcher. The population includes all 100 couples applying for divorce who referred to Sarpolezehab justice during the year 1391. Census method was used in the present study, in this way all the aforementioned couples were questioned.
Results: The statistics show that the five following factors are effective in the increase in divorce in the aforementioned population: 1. Interference from the families 2. Addiction 3. Couples education level 4. Unfulfilled expectations 5. Forced marriage.
Conclusions: According to the research findings and the structure of today families and society, factors affecting divorce are increasing day by day, so the result will be the soaring divorce rate. Controlling these factors definitely needs formal and informal interventions such as: Informing families and youth through the media (especially before marriage and about their choices), legislation in order to strengthen marriages and legitimizing that people must refer to counseling centers before marriage.
Divorce, Forced Marriage, Addiction, Family Factors, Personal Factors
طلاق, ازدواج اجباری, اعتیاد, عوامل خانوادگی, عوامل فردی
33
41
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-51-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/272015/09/82015/10/152015/05/1
1394/2/11
2016/07/132016/07/132016/07/132016/07/13
1395/4/23
Fatemeh
Hoseini
Allameh Tabataba’i University
فاطمه
حسینی
ho3ini_f@yahoo.com
0031947532846002998
0031947532846002998
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
Mohammad
Rezapour
Broujerdi University
محمد
رضاپور
m.rezapoor1983@gmail.com
0031947532846002999
0031947532846002999
No
دانشگاه برو جردی
Marzieh
Esmat saatlo
Allameh Tabataba’i University
مرضیه
عصمت ساعتلو
marzieh.smat@yahoo.com
0031947532846003000
0031947532846003000
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
بررسی دیدگاه مربیان و متخصصان توانبخشی حرفهای در مورد تاثیر کارگاههای حرفه آموزی بر توانبخشی حرفهای افراد کمتوان ذهنی وجسمی
The Perspective of Professional Educators and Rehabilitators About the Impact of Professional Training Workshops on Professional Rehabilitation of People with Intellectual and Physical Disability
مقدمه: یکی از اقدامات توانبخشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی افراد کمتوان با نیازهای ویژه، توانبخشی حرفهای است. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه مربیان و متخصصان توانبخشی در مورد تاثیر کارگاههای حرفهآموزی بر توانبخشی حرفهای افراد کمتوان ذهنی و جسمی بود.
روش: جامعهآماری پژوهش را کلیه کارشناسان متخصص توانبخشی (38 نفر) و مربیان و کمکمربیان (34 نفر) که در مراکز حرفهآموزی و کارگاههای حمایتی-تولیدی غیردولتی توانبخشی استان کرمان (8 مرکز) مشغول خدمت بودند (در مجموع72 نفر)، تشکیل داده است. در این مطالعه از روش نمونهگیری سرشماری استفاده گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل پنج سوال بود. روایی محتوای آزمون توسط نظر ده نفر از کارشناسان مسئول و صاحب نظر در نظارت بر مراکز حرفهآموزی افراد کمتوان با نیازهای ویژه مورد تایید قرارگرفت. پایایی آزمون نیز بر اساس آلفای کرونباخ 7/0محاسبه شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون آماری یو من ویتنی ) تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره نگرش شرکتکنندگان 92/37، مربیان 40/38 و متخصصان توانبخشی 50/37 بود. نگرش شغلی افراد شرکتکننده به تاثیر کارگاههای حرفهآموزی بر توانبخشی حرفهای افراد کمتوان ذهنی و جسمی مثبت بود. نگرش مربیان با متخصصان توانبخشی تفاوتی نداشت. بین نگرش مربیان و متخصصان در مورد تاثیر نوع کارگاههای حرفهآموزی بر میزان رغبت وعلایق شغلی افراد کمتوان تفاوت معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: متخصصان توانبخشی معتقدند کارگاههای حرفهآموزی با علایق و رغبتهای شغلی تناسب زیادی دارد و از دلایل آن میتواند این باشد که این کارگاهها با توجه به نظر ارزشیابان حرفهای، مربیان، متخصصان، نیاز بازار بومی و همچنین رغبتهای افراد کمتوان با نیازهای ویژه راهاندازی شده است.
Introduction: Vocational rehabilitation is one of the rehabilitation actions for improving the quality and quantity of life of people with special needs. The purpose of this study is an evaluation of the ideas of rehabilitation experts and educators about the impact of professional training workshops on vocational rehabilitation of persons with physical and mental disability.
Methodology: The population consist of all rehabilitation experts (38) and help coaches and trainers (34) in vocational training centers and NGO support rehabilitation workshops in Kerman (8 units) are in the service (in total 72 people). Census method was used in this study. The Research Tools consist of a Two-part questionnaire includes demographic information and a questionnaire includes five questions.
Content validity was confirmed by ten experts and supervisors in professional training centers for disabled persons with special needs. The Reliability was calculated by Cranach’s alpha (7.0). Data were analyzed by descriptive and analytical statistics (u Mann-Whitney test).
Results: The Average scores of the participants were 37/92 and The Average scores of educators 38/40 and the Average scores of rehabilitation expert’s attitude were 37/50. Participants Job attitude in the workshops were positive about the impact of professional training workshops on vocational rehabilitation for people with mental and physical disability. There was no difference Between Attitude of rehabilitation experts and educators. There was no statistical difference Between Attitudes of educators and experts about the impact of professional training workshops on job Trends rate in people with disability.
Conclusions: Vocational rehabilitation experts believe that the workshops have a lot of proportions with job Trends. Perhaps the reason for this issue is that the workshops have been launched According to the Professional assessors, trainers and experts and Local market needs and trends of disabled people with special needs
Coaches, Rehabilitation Experts, Vocational Training Workshops, Vocational Rehabilitation, Disable People
مربیان, متخصصان توانبخشی, کارگاههای حرفه آموزی, توانبخشی حرفهای, افراد کمتوان
42
49
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-65-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/272015/09/82015/10/152015/05/12015/07/21
1394/4/30
2016/07/132016/07/132016/07/132016/07/132016/07/13
1395/4/23
Nasrin
Babaeian
نسرین
بابائیان
nasrinbabaeian37@yahoo.com
0031947532846002994
0031947532846002994
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران
Mohammad
Kamali
محمد
کمالی
Mokamali@tums.ac.ir
0031947532846002995
0031947532846002995
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران
Atieh
Hashiebaf
عطیه
حاشیه باف
Sw.ah92@gmail.com
0031947532846002996
0031947532846002996
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران
fa
سیر تاریخی پیدایش و تحول برنامهریزی اجتماعی
Summery Social Planning History and Development
هدف: از دیدگاه تاریخی، برنامهریزی اجتماعی به نظریههای فلسفه اجتماعی و توسعه علوم اجتماعی در اواخر قرن نوزدهم برمیگردد. اما بعد از جنگ جهانی اول بنا به ضرورتهای زندگی اجتماعی و معضلات نو ظهور جوامع اروپایی الگوهای اولیه برنامهریزی توسعه اجتماعی کمتر به مبانی نظری و نظریه پردازی توجه داشتند و در شرایط نابسامان آن روزگار بیشتر از اصول علوم مهندسی الحام میگرفتند. لذادر این مطالعه مهندسی اجتماعی و سیر پیدایش و تحول برنامهریزی اجتماعی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
روش: این مطالعه به روش مرور سیستماتیک انجام گرفت. بدین منظور مقالات، کتابها و اسناد مرتبط با مهندسی اجتماعی، برنامهریزی اجتماعی، مددکاری جامعهای و توسعه اقتصادی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از این مجموعه هفده (کتاب، مقاله و سند) انتخاب گردید.
نتایج: مهندسی اجتماعی کوششی علمی و مهندسی برای تجزیه و تحلیل واقعیات اجتماعی وتهیه طرح و نقشهای برای بهبود جامعه و جلوگیری از مشکلات اجتماعی در زندگانی جامعه آینده بوده است. در اوایل دهه چهل و پنجاه میلادی مهندسی اجتماعی در کنار برنامهریزیهای فیزیکی-کالبدی و شهرسازی رواج داشت. اما در عمل کارشناسان متوجه شدند که پدیدههای اجتماعی به مثابه واقعیات زندگی اجتماعی پیچیدهتر از پدیدههای فیزیکی و طبیعیاند و نمیتوان بسادگی، بدون شناخت کلیه عوامل و عناصر متعدد و گوناگون زندگی اجتماعی مسائل و معضلات جامعه را بدرستی شناسای کرد، و نمیتوان روابط پیچیده مشکلات اجتماعی را با برقراری روابط ریاضی و مهندسی شناخت و ارزیابی کرد. بعلاوه اصولاً مهندسی اجتماعی قادر نیست در دنیای واقعیات مدلی را بوجود آورد، که تمام متغیرهای اجتماعی و غیر اجتماعی را در آن بگنجاند. بنابراین کارشناسان در عمل “مهندسی اجتماعی” را به کنار گذاردند و اصول و فنون برنامهریزی اجتماعی را برای شناخت و جلوگیری از مشکلات خرد و کلان اجتماعی حال و آینده، بمنظور تهیه طرح و نقشه بهبود جامعه فردا با طرح و اجرای نقشههای دقیق و منطقی به کار گرفتند. بعد از جنگ دوم جهانی، بهموازات تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و از همه مهمتر رشد وتوسعه صنعتی و روند شهرنشینی و پیدایش کلان شهرها و بروز معضلات و مشکلات اجتماعی پیچیده از یک سو، رشد و توسعه علوم اجتماعی و دانش برنامهریزی و مدیریت، از سوی دیگر، ضرورت توجه به دانش برنامهریزی اجتماعی، چه از طرف مقامات و نخبگان سیاسی دولتها و چه از طرف نهادهای اجتماعی بالا گرفت.
بحث و نتیجهگیری: در واقع در طول چند دهه گذشته (بعد از جنگ جهانی دوم) برنامهریزی اجتماعی از مجموعهای از روشها و فنون کاربردی برای طراحی طرح و نقشه اجتماعی، به سطح یک دانش متعالی میان رشتههای علوم اجتماعی و اقتصادی و مددکاری اجتماعی ارتقاء یافته است. امروز تجارب برنامهریزی اجتماعی در کشورهای جهان نشان میدهد که برنامهریزی اجتماعی بنا به ماهیت خویش، بیش از هر عامل دیگری، از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعهای تاثیر میپذیرد. بنا براین روشها و فنون، به خودی خود نقش تعیین کنندهای در عرصه برنامهریزی ندارد.
Introduction: From a historical approach, social planning comes from social philosophy theories and development of social sciences of the late 19th century. After the World War I because of unorganized situations of the European countries, the first models of social development planning paid less attention to basic theories and used engineering principles and techniques. So the aim of the paper is to review social engineering and development of social planning.
Method: Systematic review is used in this paper as a research method. Thus different documents as papers and books related to social engineering, social planning, social work, and socioeconomic development were reviewed. Finally, the researcher used 17 documents in the study.
Results: Early 1940s and 1950s social engineering was a scientific attempt to analyze the reality of society, planning for developing the future and preventing social problems. But it was revealed that it’s not possible to analyze and assess complex relationship between social problems by mathematical models and it couldn’t make a comprehensive model to cover all social and nonsocial variables. So practically social engineering was put aside and social planning techniques and principles were mentioned in academic views. After World War II, along with social, economic and political evolutions, considering social planning was seemed to be necessary.
Conclusions: In the last decades, social planning consists of practical methods and techniques and becomes an independent knowledge of social and economic sciences and social work. Nowadays experiences of different countries reveal that according to the nature of social planning, it is completely influenced by the social, economic and political situation of each society, thus its methods and techniques aren’t significant factors by themselves.
Social Planning, Social Engineering, Social Needs, Socio-economic Development
برنامه ریزی اجتماعی, مهندسی اجتماعی, نیازهای اجتماعی, تحولات اقتصادی و اجتماعی
50
59
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
2015/10/272015/09/82015/10/152015/05/12015/07/212015/12/1
1394/9/10
2016/07/132016/07/132016/07/132016/07/132016/07/132016/05/19
1395/2/30
Ali
Hajyousefi
Alame university
علی
حاج یوسفی
haj yousf@gmail.com
0031947532846002997
0031947532846002997
Yes
دانشگاه علامه