OTHERS_CITABLE بررسی رابطه‌ی سرمایه اجتماعی خانواده با سلامت اجتماعی جوانان مقدمه: سلامت اجتماعی، تلقی افراد از کیفیت رابطه‌شان با دیگران، همنوعان و اجتماع اطراف تعریف می شود و از شاخص‌های کیفیت زندگی نیز محسوب می گردد. هدف این مطالعه  تعیین وضعیت سلامت اجتماعی زنان و مردان جوان،و بررسی نقش سرمایه اجتماعی خانواده بر سلامت اجتماعی آنان بود. روش: پژوهش حاضر، بر روی نمونه‌ی  جامعه‌آماری به حجم 384 نفراز جوانان هیجده تا بیست و نه ساله‌ی شهر تبریز با روش پیمایش  و با استفاده از پرسش نامه و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شده است. نتایج: یافته‌ها حاکی از آن است که سلامت اجتماعی پاسخگویان با میانگین 65/58 (در دامنه 100-0) بالاتر از حد متوسط می‌باشد. بین سرمایه اجتماعی خانواده (سرمایه اجتماعی درونی، بیرونی) با سلامت اجتماعی جوانان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، از میان متغیرهای زمینه‌ای نیز بین مقطع تحصیلی با سلامت اجتماعی جوانان رابطه معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون متغیرهای این پژوهش، 9/35 درصد از واریانس سلامت اجتماعی جوانان را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان گفت سرمایه اجتماعی خانواده باعث ارتقای سلامت اجتماعی جوانان می‌شود. http://socialworkmag.ir/article-1-85-fa.pdf 2016-09-29 5 17 سرمایه اجتماعی‌ سلامت اجتماعی کیفیت زندگی Study of Relationships Between Family Social Capital and Youth’s Social Well-Being Introduction: well-being defines as the assessment of the one’s relationship with others, fellows and his/her community around and as such it can be considered as an important measure of life quality. This study tries it assess the social well-being of youth women and men to explore the role of family social capital in the form of this deal. Method: This study, based on valid samples population of384individualsyouth18-29 years old Tabriz by survey questionnaire and cluster sampling technique was conducted. Results: The results indicate that the social well-being of participants with an average 58/65,(0-100 range), percent is above average. The results show that there is a meaningful and direct relation between family social capital and its dimensions (social capital within and beyond the family) whit youth’s social well-being. Also, among field variables, there is a meaningful relation between one’s education and social well-being. Finally, According to the regression analysis, the variables of this dissertation specify 35/9 percent of the youth’s social well-being variance. Conclusion: As predicted, family social capital improves the youth’s social wellbeing. http://socialworkmag.ir/article-1-85-en.pdf 2016-09-29 5 17 Social Capital Social Well-Being Quality of Life Khadije Safari m_safiri@yahoo.com 1 Faculty member of social science department of Alzahra university AUTHOR Solmaz Shayeste paradiselost_1400@yahoo.com 2 AUTHOR
CASE_STUDY تکنیک‌های مقابله با استرس و تاثیر آن در ارتقاءِ سلامت مقدمه: استرس یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که جوامع در عصر حاضر با آن مواجه هستند که پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی به همراه دارد. از نظر سلیه استرس پاسخ غیر‌اختصاصی بدن به هرگونه فشاری است که بر آن وارد می‌شود. مهارت‌های مقابله با استرس کوشش‌های رفتاری، شناختی، روانی هستند که افراد برای مقابله با استرس و کاهش دادن آن انجام می‌دهند. روش: این مطالعه به روش مروری انجام شده است. مهم‌ترین پایگاه های اطلاع رسانی فارسی، با 16 کلید واژه‌ی فارسی و در بازه‌ی زمانی سال‌های 1380 تا 1394 و مهم‌ترین پایگاه‌های اطلاع رسانی لاتین با 9 کلید واژه‌ی لاتین و در بازه‌ی زمانی سال‌های 2000 تا 2011 جست‌وجو شد. از مجموع اطلاعات به دست آمده در نهایت 62 سند باقی ماند که کیفیت آن توسط سه نفر از اعضای تیم مورد تایید قرار گرفت و وارد فرآیند تجزیه و تحلیل نهایی شدند. نتایج: روش‌های بیوفیدبک، تصویرسازی ذهنی هدایت شده، تنفس دیافراگی، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، درمان شناختی-رفتاری، آرام‌سازی عضلانی پیشرونده از جمله برخی از موثرین تکنیک‌ها در کاهش استرس به شمار می‌آیند و در گروه‌های مختلف اثربخشی متفاوت دارند. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش و بکار گرفتن تکنیک‌های مقابله با استرس در گروه‌های بیمار و سالم جامعه توسط کارگزاران بخش سلامت از جمله مددکاران اجتماعی امکان پذیر است و موجب ارتقاء سلامت عمومی جامعه می‌شود. http://socialworkmag.ir/article-1-90-fa.pdf 2016-09-29 18 27 استرس مقابله با استرس سلامت مدیریت استرس Stress Management Techniques and its Effects on Health Promotion Introduction: Stress is among the most problems in front of societies at the present time and affects the physical, mental and social health of people. Stress according to Selye is “any non–specific response of the body to any demand for change.” Stress coping methods are behavioral, cognitive and psychological efforts to deal with stress. Methods: This study is conducted in the review method. Data collected based on Persian and English databases, according to 16 Persian keywords and 9 Latin keywords in the period of 2000 to 2011. Sixty-two documents remained in the assessment of the study after approving the quality by three members of the research team was approved and entered into the final analysis process Results: Biofeedback, Guided Imagery, Diaphragmatic Breathing, Mindfulness-Based Stress Reduction, Cognitive Behavioral Therapy, and Progressive Muscle Relaxation are among the most effective techniques for reducing stress and have different effects in various groups. Conclusions: Using stress management techniques which are easy to learn and practice in health or disease population by health practitioners such as social workers are led to enhance public health in society. http://socialworkmag.ir/article-1-90-en.pdf 2016-09-29 18 27 stress coping with stress health stress management Fatemeh Gholami jam gholamijam@gmail.com 1 AUTHOR Parvaneh Kheftan parvanh2945@gmail.com 2 University of Social Welfare & Rehabilitation AUTHOR Mostafa Eghlima gholamijam@gmail.com 3 University of Social Welfare & Rehabilitation AUTHOR Maryamalsadat Sepiddam gholamijam@gmail.com 4 Kermanshah university of medical science, Taleghani hospital AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و عملکرد خانواده در زنان سرپرست خانوار مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار انجام شده است. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌ آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعه‌آماری این پژوهش، کلیه زنان سرپرست خانوار شهر ورامین در سال هزارو سیصذ نود چهاربودند، که از میان آنان 40 زن  سرپرست خانوار با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. پرسش نامه‌های خودکارآمدی و عملکرد خانواده در مراحل پیش‌آزمون و پس آزمون از هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به کمک نرم افزار SPSS19 موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروه آموزش و گروه کنترل در متغیرهای خودکارآمدی و عملکرد خانواده تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش مهارت‌های زندگی باعث بهبود معنادار خودکارآمدی و عملکرد خانواده در زنان سرپرست خانوار شده است (P< 0/01). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود از روش آموزش مهارت‌های زندگی برای بهبود خودکارآمدی و عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار استفاده شود. http://socialworkmag.ir/article-1-86-fa.pdf 2016-09-29 28 36 مهارت‌های زندگی خودکارآمدی عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار Effect of Life Skills Training on Self-Efficacy and Family Function in Women Headed Households Introduction: This research aimed to investigate the effect of life skills training on self-efficacy and family function in women-headed households. Methods: This research was a queasy-experimental with a pre-test and post-test design with experimental and control groups. The statistical population included all women-headed households of Varamin city in 2015. Forty women were selected by available sampling method and randomly assigned to two groups (each group contains 20 people). The experimental group received 10 sessions of 70 minutes educated by life skills training and control group don’t receive any training. The groups completed the questionnaire of self-efficacy and family function as a pre-test and post-test. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance method with using of SPSS-19 software. Results: The results showed there was a significant difference between life skills training group and control group on variables of self-efficacy and family function. On the other hand, life skills training led to a significant increase in self-efficacy and family function of women-headed households (P<0/01). Conclusions: Regarded to results of this research suggest that counselors, therapists, and clinical psychologist can use life skills training method for improving self-efficacy and family function of women-headed households. http://socialworkmag.ir/article-1-86-en.pdf 2016-09-29 28 36 Life Skills Self-Efficacy Family Function Women Headed Households Zahra Moammeri moammeri.z@mihanmail.ir 1 AUTHOR Jamal Ashoori jamal_ashoori@yahoo.com 2 Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University AUTHOR Hossein Saeedi saeed.hossein3040@yahoo.com 3 Islamic Azad University, Semnan Branch AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه سلامت روان معلولین حسی ورزشکار و غیر ورزشکار مقدمه: مطالعات بسیاری به بررسی سلامت روان ورزشکاران و غیر ورزشکاران پرداخته‌اند اما اطلاعات محدودی در زمینه سلامت روان افراد معلول حسی ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر مقایسه سلامت روان افراد معلول حسی ورزشکار و غیر ورزشکار بود. روش: 120 معلول حسی شهر تهران 30 نفر نابینای ورزشکار، 30 نفر نابینای غیر ورزشکار، 30 نفر ناشنوا ورزشکار و 30 نفر ناشنوای غیرورزشکاربا روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه GHQ-28 که شامل 4 خرده مقیاس است برای سنجش سلامت روان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون یو من ویتنی استفاده گردید. نتایج: یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد، افراد معلول حسی ورزشکار نسبت به همتایان حسی غیر ورزشکار خود به طور معنی‌داری امتیاز بالاتری در پرسش نامه GHQ-28 به دست آوردند. تفاوت معناداری بین دو گروه در خرده مقیاس‌های سلامت جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی و افسردگی مشاهده شد. ولی در خرده مقیاس کارکرد اجتماعی بین دوگروه تفاوت معناداری نشان داده نشد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ورزش و فعالیت جسمانی می‌تواند سلامت روان افراد معلول حسی را بهبود بخشد. فعالیت بدنی سبب می‌شود تا آن‌ها از طریق ورزش اعتماد به نفس و سلامت‌روان بهتری بدست آورند و با روحیه بهتری جهت انجام کارهای روزانه و شحصی خود در جامعه حضور داشته باشند. http://socialworkmag.ir/article-1-84-fa.pdf 2016-09-29 37 43 سلامت روان معلول حسی ورزشکار غیر ورزشکار Comparing the Mental Health of the Athletic and Non-Athletic Sensory-Disabled People Introduction: Several studies examined the mental health of athletes and non-athletes, However, There is limited information on the mental health of athletes and non-athletes with sensory disabilities. So, the aim of this study was to compare the mental health of athletes and non-athletes with sensory disabilities. Methods: The sample population was 120 (30 blind athlete, 30 blind non-athletes, 30 deaf athlete and 30 deaf non-athletes) male sensory disabled people from the city of Tehran, who were selected by Convenience sampling. The measuring instrument of the study was the GHQ-28 Questionnaire (MHQ) which includes 4 sub-scales of mental health. The collected data were analyzed using Manvitney U test and T-student test. Results: The results of the study indicated that there is a significant difference between mental health and sub-scales of somatic symptoms, anxiety, and insomnia and severe depression in athletes and non-athletes sensory disabled people (p<0.001). But there is no significant difference between the two groups in sub-scale of social dysfunction (p<0.001). Conclusions: The results of this study indicated that the mental health of the sensory disabled athlete's people was better than those of the sensory disabled non-athletes. Therefore it seems necessary that sports and physical activities be more attended in the daily schedule of disabled people. http://socialworkmag.ir/article-1-84-en.pdf 2016-09-29 37 43 Mental Health Sensory Disabilities Athletes Non-Athletes Behnam Shokri behnam.shokri1991@yahoo.com 1 Shahrkord University AUTHOR Mostafa Zareei zareeimostafa@yahoo.com 2 Shahid Beheshti University AUTHOR Omidreza Sahraee osahraee@gmail.com 3 Allameh Tabatabai University AUTHOR