[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398، شماره 28 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 12-5 برگشت به فهرست نسخه ها
همبسته‌های شادکامی دانشجویان: خوش‌بینی، معنای زندگی و راهبرد مقابله‌ای سازگارانه
طاهره حمزه پور حقیقی 1، سامره اسدی مجره2
1- گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی. ، dr.hamzehpoor@liau.ac.ir
2- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی.
چکیده:   (3356 مشاهده)
مقدمه: شادکامی از ضروری‌ترین خواسته‌های فطری و نیازهای روانی بشر به‌شمار می‌رود که به‌دلیل تاثیرات عمده در سالم‌سازی و به‌سازی جامعه، همواره ذهن انسان را به خود مشغول نموده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه خوش‌بینی، معنای زندگی و راهبردهای مقابله‌ای با شادکامی در دانشجویان انجام گردید. 
روش: پژوهش توصیفی و در چهارچوب طرح همبستگی پیش‌بینی انجام شد. جامعه‌آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در شاخه‌های علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی و مهندسی به تعداد 6755نفر بود. بر اساس تعداد متغیرها برای هر متغیر پنجاه نفر و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، صد و پنجاه نفر شامل نود و شش دختر و پنجاه و چهار پسر به‌عنوان نمونه‌آماری انتخاب شدند. مقیاس‌های شادکامی آکسفورد، مقیاس جهت‌گیری زندگی، مقیاس معنای زندگی و پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای به‌عنوان ابزار پژوهش تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد01/0>P که رابطه خوش‌بینی و معناداری زندگی و راهبرد مقابله‌ مساله‌مدار با شادکامی مثبت و معنادار است. اما ارتباط تلاش برای یافتن معنا با شادکامی05/0 P نیز منفی و معنادار بود. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای خوش‌بینی و راهبرد سازگارانه مساله مدار چهل و دو درصد از شادکامی را تبیین می‌کنند.

بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که خوش‌بین بودن، معناداری زندگی و راهبرد مقابله سازگارانه، سطح شادکامی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا پیشنهاد می‌گردد که در راستای افزایش شادکامی در دانشجویان مثبت نگری و ویژگی‌هایی چون خوش‌بینی، هدف داشتن، داشتن زندگی معنادار و راهبردهای مقابله‌ای کارآمد را از طریق آموزش و ارتقا دانش، به‌کار گرفته و برنامه‌های آموزشی در این زمینه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: خوش‌ینی، شادکامی، راهبردهای مقابله‌ای، معنای زندگی
متن کامل [PDF 362 kb]   (2660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1398/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: REC.IAU.LIAU.IR.1395.02


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzehpoor Haghighi T, Asadi Majreh S. Correlatives of Happiness in University Students: Optimism, Meaning of Life and Coping Strategies. Socialworkmag 2019; 8 (2) :5-12
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-150-fa.html

حمزه پور حقیقی طاهره، اسدی مجره سامره. همبسته‌های شادکامی دانشجویان: خوش‌بینی، معنای زندگی و راهبرد مقابله‌ای سازگارانه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (2) :5-12

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-150-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398، شماره 28 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645