1- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران 2- گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد، ایران ، javadian@yazd.ac.ir 3- گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه یزد، ایران
چکیده: (4443 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای مطلوب اجتماعی، کنشهای مشارکتی را در جامعه گسترش میدهند، از این رو شرایط عینی را برای افزایش مودت اجتماعی و کاهش محرومیت اجتماعی فراهم مینمایند. لذا ترویج این رفتارها در نهایت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه میشود. پژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر بهبود رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر یزد انجام شده است. روش: روش پژوهش شبهتجربی و جامعهیآماری را کلیه دانشآموزان دختر تشکیل دادهاند. بهمنظور انجام مداخله دو گروه سیزده نفری تحت عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل بهصورت نمونهگیری تصادفی اندتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس رفتارهای اجتماعی مطلوب تجدید نظر شده کارلو و راندال2002 بود. بهمنظور درمان شناختی رفتاری، یک مداخله آموزشی جهت بهبود رفتارهای اجتماعی مطلوب برای گروه آزمایش به اجرا گذاشته شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و در بخش تحلیل استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
نتایج: یافتههای این مطالعه نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در پسآزمون وجود دارد. بهعبارتی درمان شناختی رفتاری گروهی باعث افزایش نمرات رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشآموزان در مرحله پسآزمون شده است. بحث و نتیجهگیری: درمان شناختی رفتاری گروهی بهطور معناداری رفتار اجتماعی مطلوب دانشآموزان را بهبود میبخشد. لذا میتواند الگوی مطلوبی برای بهبود این رفتارها تلقی شود.