مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم بین مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی
|
اصغر جعفری 1، مهستی صمدی جواهری2 ، فاطمه حسامپور3 |
1- گروه روان شناسی دانشگاه کاشان، ایران ، Aa_jafari@sbu.ac.ir 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران 3- دانشکده ادبیات و علوم انسانیدانشگاه کاشان، کاشان، تهران |
|
چکیده: (5168 مشاهده) |
مقدمه: طبق شواهد پژوهشی، مهارتهای شناختی-رفتاری مادران و تعاملات کودکان با مادرانشان در بروز اختلال بیشفعالی-نقص توجه سهم بیشتری دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم بین مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش علی-مقایسهای بود. چهل و دو کودک دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه هفت تا دوازده سال با روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و چهل کودک عادی هفت تا دوازده سال هم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان عادی درشهر تهران انتخاب شدند و مادران آنان به پرسشنامهها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای رابطه مادر-کودک و خود نظمدهی خشم جمعآوری و بهوسیله آزمون t استودنت تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد که بین کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم در دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. سبک تعاملی پذیرش و مهارت خود نظمدهی خشم در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه کمتر از مادران دانشآموزان عادی بود و سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیشحمایتگری در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه بیشتر از مادران دانشآموزان عادی بود.(01/0>P)
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که در سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیش حمایتگری، کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه نمیتوانند الگوهای رفتاری مناسب را درونیسازی کنند و توانایی کنترل رفتارهای تکانشی و فرآیندهای ذهنی را تجربه نمیکنند. لذا پیشنهاد میشود بهمنظور پیشگیری و درمان سبکهای تعاملی کارآمد و مهارت خود نظمدهی خشم مادران تقویت گردد. |
|
واژههای کلیدی: رابطه مادر-کودک، مهارت خودنظم دهی خشم، اختلال بیش فعالی-نقص توجه |
|
متن کامل [PDF 422 kb]
(6107 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/11/17 | پذیرش: 1396/5/9 | انتشار: 1396/5/9
|
|
|
|