:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 28-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت‌ درمانی بر بهزیستی ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا
مژگان عارفی 1، مرضیه گنجوری2
1- دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان(خوارسگان) ، Mozhgan.arefi@yahoo.com
2- دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان(خوارسگان)
چکیده:   (4990 مشاهده)
مقدمه: نقص حسی منجر به حس زندگی در دنیایی ساکت و رمزآلود است، و عاملی در جهت بروز محدودیت ارتباطات اجتماعی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر واقعیت ‌درمانی بر بهزیستی‌ روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا شهر اصفهان انجام شد.
روش: مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه‌ی‌آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر ناشنوا ده الی دوازده ساله مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آن‌ها سی دانش‌آموز براساس روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، گروه آزمایش ده جلسه نود دقیقه‌ای در پنج هفته تحت آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف(1995) بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل کوارایانس نشان داد آموزش مبتنی بر واقعیت درمانی منجر به افزایش معنادار عملکرد بهزیستی روان‌شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط برمحیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون شده است.(05/>P)
 بحث و نتیجه‌گیری: آموزش واقعیت ‌درمانی بر مبنای پذیرش مشکلات زندگی منجر به افزایش میزان بهزیستی روان‌شناختی در افراد ناشنوا می‌گردد. نقایص حسی از جمله ناشنوایی تاثیر عمیقی بر باورهای زندگی فردی دارد، که با استفاده از راهبردهای درمان روان‌شناختی مانند واقعیت درمانی می‌توان تا حد زیادی از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمود.
واژه‌های کلیدی: ناشنوا، بهزیستی روان‌شناختی، واقعیت درمانی
متن کامل [PDF 454 kb]   (3109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/10 | پذیرش: 1396/4/28 | انتشار: 1396/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها