اثربخشی بازیهای وانمودی برخلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر بدسرپرست و بیسرپرست
|
مهدیه زکی زاده1 ، سعید وزیری 2، محسن سعیدمنش1 |
1- دانشگاه علم و هنر یزد 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، s.vaziri@iauyazd.ac.ir |
|
چکیده: (2576 مشاهده) |
مقدمه: خلاقیت و خودکارآمدی از ویژگیهای مهم دوران کودکی محسوب میشود و بازی میتواند یکی از راههای بهبود آنها باشد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی بازیهای وانمودی بر خودکارآمدی و خلاقیت کودکان بدسرپرست و بیسرپرست شهرستان کرج انجام شد.
روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری را کلیه کودکان هفت تا دوازده ساله تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر کرج که بهدلیل بیسرپرستی و بدسرپرستی در دو مرکز مهر یکتا و دست مهربان مادر نگهداری میشدند تشکیل داده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند سی کودک انتخاب و در دو گروه پانزده نفره جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان موریس2001 و پرسشنامه خلاقیت تورنس1984، آزمون تفکرخلاق فرمA-تصویری استفاده شد. هشت جلسه بازی درمانی وانمودی برای گروه آزمایش ارایه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری و یک متغیری و نرم افزار Spss20 استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد در میانگین نمرات خلاقیت و خودکارآمدی و مولفههای آنها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد.(0/05>P)
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بازیهای وانمودی توانسته بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بیافزاید. لذا از بازیهای وانمودی میتوان بهعنوان روشی مناسب در جهت بهبود شاخصهای سلامت ذهنی و روانی، خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بدسرپرست و بیسرپرست استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: بازیهای وانمودی، خلاقیت، خودکارآمدی، کودکان بیسرپرست و بدسرپرست |
|
متن کامل [PDF 444 kb]
(1529 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/21 | پذیرش: 1399/6/31 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|