:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394، شماره 12 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 37-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سرمایه روان‌شناختی دانشجویان شهر تبریز
منصور بیرامی1، یزدان موحدی2
1- دانشگاه تبریز، ایران
2- دانشگاه تبریز، ایران ، yazdan_movahedi@yahoo.com
چکیده:   (7285 مشاهده)

مقدمه: سرمایه روان‌شناختی یکی از سازه‌های مهم روانشناسی مثبت‌گرا می‌باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بود.
روش: 30 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و پس از اجرای پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (PCQ)، به طور تصادفی در دو گروه (15 نفری) آزمایشی با مداخله آموزش مهارت‌های اجتماعی (CSST) و گروه کنترل جایگزین شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی بر روی همه مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی «تاب‌آوری، امید، خوش‌بینی و خودکارآمدی» اثر بخش بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آموزش مهارت‌های اجتماعی باعث ارتقای سرمایه روان‌شناختی دانشجویان می شود.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، سرمایه روان شناختی، تاب آوری، امید، خوش بینی، خود کارآمدی
متن کامل [PDF 345 kb]   (6537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/11 | پذیرش: 1394/9/14 | انتشار: 1394/9/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394، شماره 12 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها