اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سرمایه روانشناختی دانشجویان شهر تبریز
|
منصور بیرامی1، یزدان موحدی2 |
1- دانشگاه تبریز، ایران 2- دانشگاه تبریز، ایران ، yazdan_movahedi@yahoo.com |
|
چکیده: (7550 مشاهده) |
مقدمه: سرمایه روانشناختی یکی از سازههای مهم روانشناسی مثبتگرا میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بود.
روش: 30 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، به طور تصادفی در دو گروه (15 نفری) آزمایشی با مداخله آموزش مهارتهای اجتماعی (CSST) و گروه کنترل جایگزین شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر روی همه مؤلفههای سرمایه روانشناختی «تابآوری، امید، خوشبینی و خودکارآمدی» اثر بخش بوده است.
بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی باعث ارتقای سرمایه روانشناختی دانشجویان می شود. |
|
واژههای کلیدی: مهارتهای اجتماعی، سرمایه روان شناختی، تاب آوری، امید، خوش بینی، خود کارآمدی |
|
متن کامل [PDF 345 kb]
(6733 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/2/11 | پذیرش: 1394/9/14 | انتشار: 1394/9/14
|
|
|
|