1- دانشگاه تبریز، ایران 2- دانشگاه تبریز، ایران ، yazdan_movahedi@yahoo.com
چکیده: (8852 مشاهده)
مقدمه: سرمایه روانشناختی یکی از سازههای مهم روانشناسی مثبتگرا میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بود.
روش: 30 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، به طور تصادفی در دو گروه (15 نفری) آزمایشی با مداخله آموزش مهارتهای اجتماعی (CSST) و گروه کنترل جایگزین شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر روی همه مؤلفههای سرمایه روانشناختی «تابآوری، امید، خوشبینی و خودکارآمدی» اثر بخش بوده است.
بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی باعث ارتقای سرمایه روانشناختی دانشجویان می شود.