اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بینفردی و صمیمیت زناشویی در دانشآموزان دختر متاهل
|
فاطمه زارعی محمود آبادی1 ، سید رضا جوادیان 2، حسن زارعی محمود آبادی3 ، لیلا اکرمی4 |
1- آموزش و پرورش 2- دانشکده علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد. ، javadian@yazd.ac.ir 3- گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد 4- استاد مدعو گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد |
|
چکیده: (850 مشاهده) |
مقدمه: صمیمیت، یک مساله اصلی در روابط زوجین با یکدیگر است. چنانچه، رابطه بینفردی به درستی ایجاد شود، زوجین، بزرگترین گام را در جهت صمیمت برداشتهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بینفردی و صمیمیت زناشویی در دانشآموزان متاهل شهرستان میبد بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهآماری، شامل تمام دانشآموزان متاهل شهرستان میبد در استان یزد در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و سی و دو نفراز دانشآموز متاهل انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای صمیمیت زناشویی و روابط بینفردی استفاده شد و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی با رویکرد شناختی بر بهبود روابط بینفردی و افزایش صمیمیت زناشویی دانشآموزان متاهل تاثیر معناداری داشته است.(001/0≥P)
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان گفت استفاده از این رویکرد به دانشآموزان متاهل کمک میکند، تا علاوه بر ادامه تحصیل در زمینه زندگی زناشویی با مشکل کمتری مواجه شده و کیفیت ارتباط بین فردیشان افزایش یابد. |
|
واژههای کلیدی: رابطه بینفردی، شناخت درمانی، صمیمیت زناشـویی، مددکاری اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 546 kb]
(1110 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1400/10/17 | انتشار: 1401/1/2
|
|
|
|