:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400، شماره 39 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 36-28 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین اضطراب مالی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه یزد
زهرا نادری نوبندگانی1، رضا تقی زاده2
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، zahra.naderi@yazd.ac.ir
2- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
چکیده:   (273 مشاهده)
مقدمه: اضطراب مالی مشکلی است که می‌تواند زندگی بسیاری از افراد ازجمله دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد و به‌واسطه شرایط اقتصادی، نقش مهمی را در زندگی افراد ایفا ‌کند اما در ادبیات پژوهش کمتر به آن پرداخته شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین اضطراب مالی و رضایت از زندگی در دانشجویان است. 
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل‌یابی معادلات سـاختاری بود. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه یزد بودند که به روش در دسترس، تعداد دویست و پنجاه و پنج نفر انتخاب شدند و پرسشنامه‌های اضطراب مالی آرچولتا، دیل و اسپن، رضایت از زندگی داینر و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس را تکمیل کردند. برای ارزیابی مدل مورد نظر از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS استفاده شد. 
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد، اضطراب مالی با خودکارآمدی و رضایت از زندگی رابطه منفی معنادار، و خودکارآمدی با رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار داشت. همچنین، یافته‌ها نشان داد شاخص‌های برازش مدل مفهومی؛ پس از اصلاحات اندک، قابل قبول بودند و خودکارآمدی توانست در رابطه بین اضطراب مالی و رضایت از زندگی دانشجویان نقش میانجی را ایفا کند. 
بحث و نتیجه‌گیری: اضطراب مالی از طریق کاهش خودکارآمدی برکاهش رضایت از زندگی دانشجویان تاثیر دارد. 
واژه‌های کلیدی: اضطراب مالی، خودکارآمدی، دانشجویان، رضایت از زندگی
متن کامل [PDF 456 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/2 | پذیرش: 1400/11/24 | انتشار: 1401/1/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400، شماره 39 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها