:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394، شماره 13 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 26-17 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ی سبک‌های فرزند پروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانش‌آموزان پسر
شهنام ابوالقاسمی1، امیر آرش نیک دوست2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، dr_shahnam_abolghasemi@yohoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده:   (7583 مشاهده)

چکیده:

مقدمه: هدف از پژوهش بررسی رابطه سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران تشکیل داده است. برای انتخاب نمونه از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی 230 نفر انتخاب شدند. داده‌هابا استفاده از پرسش نامه‌های فرزندپروری ادراک شده با مریند، هوش هیجانی بار- اُن و سازگاری اجتماعی بل، جمع‌آوری شد. و از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.
نتایج: یافته‌های به دست آمده نشان داد که بین بعد اقتدار منطقی با سازگاری اجتماعی رابطه( همبستگی مثبت) وجود دارد همچنین بین بعد آزادگذاری و سازگاری اجتماعی رابطه (همبستگی مثبت) وجود دارد. بین سبک استبدادی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد اما این همبستگی منفی است.همچنین بین متغیر هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی نیزرابطه وجود دارد. این همبستگی مثبت است.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت افرادی که والدین خود را با اقتدار منطقی درک می‌کنند از سطح سازگاری اجتماعی بالاتری برخوردارند و این سبک در مقابل دو سبک دیگر( استبدادی و سهل انگارانه) بدون شک باعث بالارفتن سازگاری اجتماعی در فرزندان می‌شود. همچنین افراد دارای سطح هوش هیجانی بالا، از روابط بهتری در جامعه برخوردارند و سلامت روانی بیشتری را دارا هستند. بنابراین توانایی افراد در برقراری ارتباط درست و سازگاری آن‌ها در اجتماع باهوش هیجانی آنان همبستگی مثبت دارد.

واژه‌های کلیدی: فرزندپروری ادراک شده، آزاد گذاری، اقتدار منطقی، استبدای، هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی
متن کامل [PDF 459 kb]   (5812 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1395/4/23 | انتشار: 1395/4/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394، شماره 13 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها