1- گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان 2- گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، smaghsoodi@uk.ac.ir
چکیده: (821 مشاهده)
مقدمه: بهنظر میرسد، آگاهی از تغییرات دوران قاعدگی میتواند بر نگرش و عملکرد مثبت و منفی در مورد آن تاثیرگذار بوده و موجب سلامت جسمی و روانی دختران شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران تیزهوش شهر کرمان از دوران قاعدگی انجام شد. روش: جامعهآماری تحقیق شامل دانشآموزان دختر سال دهم تیزهوش شهر کرمان به تعداد دویست و چهل و یک نفر بود که تعداد صد و پنجاه و نه نفر بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای استاندارد نگرش نسبت به قاعدگی محمدی ریزی و همکاران1391 و آگاهی و عملکرد دانشآموزان در مورد بهداشت دوران قاعدگی محمدعلیزاده چرندایی و همکاران1393 جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که آگاهی، عملکرد و نگرش دانشآموزان به قاعدگی در حد متوسط بود.
همچنین بین آگاهی و نگرش منفی به قاعدگی با شغل پدر و عملکرد دوران قاعدگی با تحصیلات مادر رابطه معناداری(05/0>P) مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به رابطه متغیرها توصیه میشود، برای افزایش آگاهی دانشآموزان و بهبود نگرش و عملکردشان اطلاعات بیشتری در مورد دوران قاعدگی در برنامههای درسی و کتابهای درسی مدرسه گنجانده شود.
Azarbahram E, Maghsoodi S. Investigating the Level of Knowledge, Attitude, and Behavior of Exceptionally Talented Female Students in Kerman City about Their Menstruation Period. Socialworkmag 2022; 11 (3) :36-45 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-761-fa.html
آذربهرام الهه، مقصودی سوده. بررسی میزان آگاهی، نوع نگرش و رفتار دانشآموزان دختر تیزهوش شهر کرمان از دوران قاعدگی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 11 (3) :36-45