@ARTICLE{Kavarizadeh, author = {Mirdrikvand, Fazlollah and Ghadampour, Ezatollah and Kavarizadeh, Miad and }, title = {The Effect of Life Skills Training on Psychological Capital and Adaptability of Adolescent Girls with Irresponsible Parents}, volume = {5}, number = {3}, abstract ={مقدمه: برخی از مطالعات اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی را بر روی مشکلات روان‌شناختی تایید نموده‌اند. در سال‌های اخیر سازه‌های جدیدی نظیر سازگاری و سرمایه روان‌شناختی مطرح شده‌اند. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سرمایه روان‌شناختی و سازگاری در نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح(پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل) اجرا گردید. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه‌ی نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت ده جلسه (شصت دقیقه‌ای به مدت دو ماه و نیم)، تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های سرمایه روان‌شناختی لوتانز2007 و آزمون شخصیتی کالیفرنیا 1953 به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیری و نرم افزار SPSS19 استفاده گردید. نتایج: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش سرمایه روان‌شناختی (خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی) و سازگاری (فردی و اجتماعی) در گروه آزمایش گردید. (0/0‌1>P) بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای ارتقای سرمایه روان‌شناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست به‌کار رود. }, URL = {http://socialworkmag.ir/article-1-172-fa.html}, eprint = {http://socialworkmag.ir/article-1-172-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Social Work}, doi = {}, year = {2016} }