AU - Ghadampour, Ezatolah AU - Barzegar Bafrooei, Mahdi AU - Cheragzade, Mina AU - Arasteh, Zahra AU - Azadi, Mehran TI - The Relationship between Gratitude and Adolescence’s Satisfaction of Life with the Mediating Role of Social Support and Emotional Problems PT - JOURNAL ARTICLE TA - socialwm JN - socialwm VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://socialworkmag.ir/article-1-527-fa.html 4100 - http://socialworkmag.ir/article-1-527-fa.pdf SO - socialwm 1 AB  - مقدمه: رضایت از زندگی، به‌دلیل ارتباط همزمان و بلند‌مدت آن با نتایج سازگاری در نوجوانی، از قبیل عملکرد تحصیلی بالاتر، وضعیت اجتماعی مطلوب و مثبت، کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مشارکت نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از این‌رو، هدف پژوهش، بررسی رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی بود. روش: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوره اول شهرستان میبد استان یزد در ‌سال تحصیلی1399-1398 بود؛ که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی دویست و هشتاد و هفت نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های قدردانی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی و مدرسه من و مدرسه ما استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم قدردانی، حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی با رضایت از زندگی معنادار بودند. همچنین، اثرات غیر‌مستقیم قدردانی بر رضایت از زندگی از طریق میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی نیز معنادار بود. بحث و نتیجه‌گیری: بنابر نتایج به‌دست آمده، با بالابردن حمایت اجتماعی و اجرای برنامه‌هایی ازجمله آموزش، جهت بالا بردن قدردانی و تنظیم مشکلات هیجانی می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا رضایت از زندگی بالاتری داشته باشند. CP - IRAN IN - Department of psychology, faculty of literature and humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. LG - eng PB - socialwm PG - 29 PT - Research YR - 2021