Quarterly Journal of Social Work
فصلنامه مددکاری اجتماعی
Socialworkmag
Literature & Humanities
http://socialworkmag.ir
1
admin
1735-451x
1735-451x
-
-
-
-
-
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
5
4
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان
The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Depression Symptoms and Cognitive-Behavioral Avoidance for Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه:</strong> یکی از مشکلات و ناراحتیهای روانی شایع در بین دانشجویان خوابگاهی، افسردگی و وجود نشانههای آن است. هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری برکاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان بود.<br>
<strong>روش:</strong> در این پژوهش شبه آزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، تعداد شصت نفر از دانشجویان ساکن در خوابگاههای مرکز آموزش عالی امام رضا اندیمشک به شکل نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه درمان فعالسازی رفتاری و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی، پرسشنامه اجتناب شناختی-رفتاری بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
<div style="text-align: justify;"><strong>نتایج:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی (01/>F=11/ 26=p) و اجتناب شناختی-رفتاری (05/>F=7/o2=p) اثربخش بوده است.</div>
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری اثربخش بوده است. با توجه به اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری بر علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری، درمان فعالسازی رفتاری میتواند برای مراجعینی که جهت دریافت درمان کارآمد و کوتاه مدت به مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه میکنند، گزینه درمانی مناسبی باشد.
<p align="center"></p><p></p><strong>Introduction:</strong> One of the common psychological problems among dormitory students is depression and its symptoms. The aim of this study was to examine the effectiveness of group behavioral activation (BA) on depression and cognitive-behavioral avoidance in University student.<br>
<strong>Methods:</strong> This study is a experimental design study with a pretest/posttest and follow-up with a control group. Sixty dormitory students of Andimesh were randomly selected by availability sampling method and randomly assigned to a BA tratment group (n=30) and a wait-list control group(n=30).The treatment group received eight-weekly BA sessions. The Beck depression inventory and The Cognitive–Behavioral Avoidance Scale (CBAD) were used as outcome measures, before and after the intervention with a one-month follow-up. Data analyzed with multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that behavioral activation therapy was effective in reducing symptoms of depression (P<0.01, F=11.26) and cognitive-behavioral avoidance (P<0.05, F=7.02).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Results showed that behavioral activation therapy on depression symptoms, and cognitive-behavioral avoidance was effective. Given the efficacy of BA treatment on depression symptoms and cognitive-behavioral avoidance, BA therapy could be an alternative for the clients that seek for effective and short-time treatment in university counseling centers.
درمان گروهی فعالسازی رفتاری, افسردگی, اجتناب شناختی-رفتاری
Behavioral Activation Therapy, Depression, Cognitive-Behavioral Avoidance
31
25
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali Mohammad
Valian
علی محمد
ولیان
aliyan1604@gmail.com
10031947532846002706
10031947532846002706
Yes
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز] ایران
Mansour
Sudani
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
10031947532846002707
10031947532846002707
No
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Khadija
Sharalinia
خدیجه
شیرانی نیا
k.shiralinia@scu.ac.ir
10031947532846002708
10031947532846002708
No
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Reza
Khojasteh Mehr
رضا
خجسته مهر
khojasteh_r@scu.ac.ir
10031947532846002709
10031947532846002709
No
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.