Quarterly Journal of Social Work
فصلنامه مددکاری اجتماعی
Socialworkmag
Literature & Humanities
http://socialworkmag.ir
1
admin
1735-451x
1735-451x
-
-
-
-
-
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
5
4
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی مداخله درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون
The Effectiveness of Neuro-Developmental Treatment Intervention on Motor Skills and Activities of Daily Living of Preschool Children with Down Syndrome
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری این پژوهش شامل همه کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1394-1393 در مراکز ویژه کودکان با کمتوانی ذهنی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و تحصیل اشتغال داشتند که از بین آنها نمونهای به حجم بیست و چهار نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل( هر گروه دوازده نفر)جایگزین شدند. از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد و گروه آزمایش درمان رشدیعصبی را در پانزده جسله دریافت کرد در حالی که به گروه کنترل این برنامه ارائه نشد. در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. برای سنجش مهارتهای حرکتی از آزمون لیکلن-اوزرتسکی و برای سنجش فعالیتهای زندگی روزمره از مقیاس سنجش فعالیتها در کودکان استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارآماری SPSS21 استفاده گردید.<br>
<strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره در گروه آزمایش افزایش یافته است.(01/>P)<br>
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> یافتهها بیانگر تأثیر درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون بود. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای برنامه درمان رشدیعصبی جهت بهبود مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون اقدام شود.
<strong>Introduction:</strong> The aims of this study was to investigation of the effect of neuro-developmental therapy on motor skills and activities of daily living of preschool children with down syndrome.<br>
<strong>Methods: </strong>Study procedure was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this research includes all preschool children with down syndrome in Shiraz city in academic year 2014-2015. The sample size was twenty-four children with down syndrome whome were selected by in convenience sampling method and randomly assigned into experimental and control groups. Such as each group consist of 12 students. Both groups assessed pre-test.The experimental group received neuro-developmental therapy in fifteen sessions while control group did not. After completion of intervention period for experimental group; the post test was administered for both groups. The Lincoln-Ozretski’s Motor Development Scale and Activities Scale for Kids were administered to assess the motor skills and activities of daily living.<br>
<strong>Results:</strong> The data analyses by ANCOVA showed that there were significantly increase in the mean scores of motor skills and activities of daily living in experimental group.<br>
<strong>Conclusions: </strong>Findings indicated that neuro-developmental therapy lead to improve motor skills and activities of daily living of preschool children with down syndrome. Therefore, it is proposed to design and implement neuro-developmental therapy in order to increase of motor skills and activities of daily activity of preschool children with down syndrome.
درمان رشدیعصبی, مهارتهای حرکتی, کودکان با نشانگان داون
Neuro-developmental Therapy, Motor Skills, Children with Down syndrome
48
40
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-340-2&slc_lang=fa&sid=1
Soheila
Ahmadi
سهیلا
احمدی
ss.aahmadii@gmail.com
10031947532846001837
10031947532846001837
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Ghorban
Hemati Alamdarloo
قربان
همتی علمدارلو
ghemati@shirazu.ac.ir
10031947532846001838
10031947532846001838
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Setareh
Shojaee
ستاره
شجاعی
bahareman@shirazu.ac.ir
10031947532846001839
10031947532846001839
Yes
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران