Quarterly Journal of Social Work
فصلنامه مددکاری اجتماعی
Socialworkmag
Literature & Humanities
http://socialworkmag.ir
1
admin
1735-451x
1735-451x
-
-
-
-
-
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
3
4
online
1
fulltext
fa
تعیین اثربخشی نمایش درمانی (سایکودرام) بر میزان شادکامی و اعتماد به نفس دختران دارای اعتماد به نفس پایین پیش دانشگاهی شهر بابلسر
Surveying the Impact of Teaching Drama Therapy on the Happiness and Self-Esteem Per-University Girls Student
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر شادکامی و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی می باشد. روش: پژوهش حاضراز نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی تشکیل داده اند. به منظور انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین هشت مرکز پیش دانشگاهی، دو مرکز و از هر مرکز دو کلاس و مجموعاً نود دانش آموز انتخاب شدند. در مرحله بعد از بین دانش آموزانی که نمره آنها در پرسشنامه شادکامی بیست و نه تا پنجاه و یک و نمره اعتماد به نفس آنها کمتر از صفر و به سمت منهای ده بود چهل نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. بیست نفر در گروه آزمایش و بیست نفر در کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در ده جلسه آموزش نمایش درمانی شرکت داده شدند. در پایان جلسات آموزشی هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش نمایش درمانی به طور معناداری بر شادکامی و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر موثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد نمایش درمانی می تواند به عنوان یک برنامه ی آموزشی درجهت افزایش شادکامی و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: The purpose of this study is surveying the impact of teaching drama therapy on the happiness and self-esteem per-university girls student. Methodology: Research design has been experimental and pretest and after test type with control group. The population of this study is all of the per-university girls student in Babolsar city. First, by applying the simple random sampling method we selected 2 per-university centers among 8 centers Babolsar, and of each school 2 classes and eventually 90 persons have been selected. Then between those girls which their happiness mark was in first quarter (25-51) and their self-esteem mark was less than zero to -10 , 40 qualified girls were chosen by random method, 20 in experimental group and 20 in control group. Experimental group participate in 10 drama therapy teaching sessions. At the end of course both group were evaluated for second time. resulted data has been analyzed using multi variable covariance test. Results: Results show that the teaching drama therapy has been effective on the happiness and self-esteem of per-university girls student. Conclusions: According to the research findings seem to drama therapy can be used as a training program to increase happiness and confidence of female students in schools.
نمایش درمانی, شادکامی, اعتماد به نفس
Drama Therapy, Happiness, Self-Esteem
22
27
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-50-1&slc_lang=fa&sid=1
shahnam
abolghasemi
شهنام
ابوالقاسمی
dr_shahnam_abolghasemi@yahoo.com
10031947532846006809
10031947532846006809
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن