Quarterly Journal of Social Work
فصلنامه مددکاری اجتماعی
Socialworkmag
Literature & Humanities
http://socialworkmag.ir
1
admin
1735-451x
1735-451x
-
-
-
-
-
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
9
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین دوره متوسطه اول
The Effect of Attributional Retraining Program on Learned Helplessness and Achievement Motivation in Students with Low Academic Achievement in Middle School
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه:</strong> وقتی در شخصی استیصال اکتسابی شکل میگیرد، راه هرگونه انگیزش و تلاش را سد کرده و نتیجه حرکت را در ذهن به شکستهای مجدد ختم میکند. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> در این مطالعه شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. سی و دو دانشآموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر دوره متوسطه اول شهر کرج با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه شانزده نفر گمارده شدند. گروه آزمایش نه جلسه شصت دقیقهای به مدت پنج هفته و هفتهای دو بار برنامه بازآموزی اسنادی دریافت کردند. بعد از مداخله، دو گروه پرسشنامههای استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت.<br>
<strong>نتایج:</strong> یافتههای تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، گروه آزمایش کاهش چشمگیری در استیصال اکتسابی و نیز بهبود قابلتوجهی در انگیزش پیشرفت ذاشته است.<br>
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از آن است که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی میتواند استیصال اکتسابی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین را کاهش داده و انگیزش پیشرفت آنها را بهبود بخشد.
<strong>Introduction:</strong> When learned helplessness formed in the person, the path to any motivation and effort ends, and in that person's mind any movement results in failures. The present research was aimed at the effectiveness of the attributional retraining program on the learned helplessness and achievement motivation of students with low academic achievement.<br>
<strong>Methods: </strong>In this quasi-experimental study, a post-test design with a control group was used. Thirty-two boy middle school students with low academic achievement from Karaj were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly assigned in two treatment and control groups for each sixteen people. The treatment group participated in nine sessions of sixty minutes for five weeks and two times a week in the attributional retraining program. After the intervention, the two groups completed the learned helplessness and achievement motivation questionnaires and their data were compared through multivariate analysis of variance(MANOVA).<br>
<strong>Results: </strong>The results of multivariate analysis of covariance showed that compared to the control group, the treatment group showed a significant decrease in learned helplessness and a significant improvement in achievement motivation.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of this study suggest that training an attributional retraining program can reduce the learned helplessness of students with low academic achievement and improve their achievement motivation.
بازآموزی اسنادی, استیصال اکتسابی, انگیزش پیشرفت, پیشرفت تحصیلی پایین
Attributional Retraining, Learned Helplessness, Achievement Motivation, Low Academic Achievement
21
32
http://socialworkmag.ir/browse.php?a_code=A-10-595-1&slc_lang=fa&sid=1
Kamyar
Azemi
کامیار
عظیمی
kamyarazemi@yahoo.com
10031947532846005783
10031947532846005783
No
Faculty of psychology and educational science, Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
Yaser
Garavand
یاسر
گراوند
yasergaravand2015@gmail.com
10031947532846005784
10031947532846005784
Yes
Faculty of psychology and educational science, Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
Mehdi
Arabzadeh
مهدی
عرب زاده
mehdi_arabzade@hotmail.com
10031947532846005785
10031947532846005785
No
Department of educational psychology, faculty of educational psychology and educational science, Kharazmi University
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی