:: دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1400، شماره 38 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی، شهرستان شوش، سال 1397
ثریا شیبانی1 ، کبری کاظمیان مقدم 2
1- گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی.
2- گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی. ، k.kazemian@yahoo.com
چکیده:   (828 مشاهده)
مقدمه: جامعه موفق در گرو خانواده‌های منسجم و موفق می‌باشد و این مهم زمانی تحقق می‌یابد که ازدواج و انتخاب همسر از روی آگاهی صورت گیرد. ازدواج یک رابطه پیچیده و ظریف بین دو انسان است که در دست‌یابی زن و مرد بر نیاز‌های عاطفی-روانی و جسمی نقشی اساسی دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی انجام شد. 
روش: این تحقیق از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری مطالعه حاضر، تمامی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی شهرستان شوش به تعداد هشتاد و هفت نفر بودند که از بین آن‌ها، پنجاه نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه بیست و پنج نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران1982 و پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون2000 بود. گروه آزمایشی هشت جلسه نود دقیقه‌ای تکنیک‌های گروهی ابراز وجود را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس یک متغیری آنکوا و چندمتغیری مانکوا با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنی‌داری داشت. به‌عبارتی آموزش مهارت ابراز وجود باعث افزایش خودکارآمدی و تمایز‍‌یافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی در مرحله پس‌آزمون شده است. همچنین نمرات گروه آزمایشی پس از دریافت آموزش مهارت‌های ابراز وجود نسبت به گروه گواه، کاهش میزان واکنش‌پذیری هیجانی، جدایی عاطفی، آمیختگی عاطفی و افزایش جایگاه من در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی را نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که آموزش مهارت ابراز وجود ازعوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی می‌باشد. بنابراین، باتوجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود، کاربرد آموزش مهارت ابراز وجود به‌عنوان یکی از آموزش‌های درمانی مفید در  راستای افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی بیشتر مد نظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مهارت ابراز وجود، خودکارآمدی، تمایزیافتگی
متن کامل [PDF 816 kb]   (1101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/12 | پذیرش: 1400/10/1 | انتشار: 1400/10/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1400، شماره 38 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها