رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی در دانشجویان دانشگاه یزد: نقش واسطهای ذهنآگاهی
|
نوشین فتاحی1 ، فهیمه دهقانی 2، حسن زارعی محمودآبادی3 |
1- دانشگاه یزد 2- بخش روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، f.dehghani@yazd.ac.ir 3- بخش روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد |
|
چکیده: (1155 مشاهده) |
مقدمه: رضایت زناشویی، یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر عملکرد خانواده است که عوامل مختلف روانشناختی بر آن تاثیر دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش واسطهای ذهنآگاهی در رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، سی صد و چهار نفر از دانشجویان زن متاهل دانشگاه یزد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ1989، طرحوارههای هیجانی خانزاده و همکاران1392 و ذهنآگاهی پنج وجهی بائر و همکاران2006 پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS انجام گرفت.
نتایج: نتایج بهدستآمده حاکی از برازش قابل قبول مدل بود و نشان داد، طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی بر رضایت زناشویی تاثیر مستقیم معنادار دارند. نتایج اثر واسطهای نشان داد، طرحوارههای هیجانی از طریق ذهنآگاهی بهطور غیرمستقیم بر رضایت زناشویی اثر دارند و ذهنآگاهی میتواند نقش واسطهای اندکی را در این بین ایفا کند. اثر مستقیم و غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی بر رضایت زناشویی بهترتیب منفی بیست و سه صدم و منفی سیزده صدم بود.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به متغیرهایی هم چون طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی میتواند در افزایش رضایت زناشویی زوجین نقش داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: ذهنآگاهی، رضایت زناشویی، طرحوارههای هیجانی، دانشجویان، یزد |
|
متن کامل [PDF 498 kb]
(1368 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/4 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31
|
|
|
|