۱- دانشگاه یزد ۲- بخش روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، f.dehghani@yazd.ac.ir ۳- بخش روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده: (۱۶۸۴ مشاهده)
مقدمه: رضایت زناشویی، یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر عملکرد خانواده است که عوامل مختلف روانشناختی بر آن تاثیر دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش واسطهای ذهنآگاهی در رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، سی صد و چهار نفر از دانشجویان زن متاهل دانشگاه یزد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ1989، طرحوارههای هیجانی خانزاده و همکاران1392 و ذهنآگاهی پنج وجهی بائر و همکاران2006 پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج: نتایج بهدستآمده حاکی از برازش قابل قبول مدل بود و نشان داد، طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی بر رضایت زناشویی تاثیر مستقیم معنادار دارند. نتایج اثر واسطهای نشان داد، طرحوارههای هیجانی از طریق ذهنآگاهی بهطور غیرمستقیم بر رضایت زناشویی اثر دارند و ذهنآگاهی میتواند نقش واسطهای اندکی را در این بین ایفا کند. اثر مستقیم و غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی بر رضایت زناشویی بهترتیب منفی بیست و سه صدم و منفی سیزده صدم بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به متغیرهایی هم چون طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی میتواند در افزایش رضایت زناشویی زوجین نقش داشته باشد.
Fattahi N, Dehghani F, Zareei Mahmoodabadi H. The Relationship between Emotional Schema and Marital Satisfaction in Students of Yazd University: The Mediating Role of Mindfulness. Socialworkmag 2021; 10 (1) :45-55 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-652-fa.html
فتاحی نوشین، دهقانی فهیمه، زارعی محمودآبادی حسن. رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی در دانشجویان دانشگاه یزد: نقش واسطهای ذهنآگاهی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. ۱۴۰۰; ۱۰ (۱) :۴۵-۵۵