رابطه راهبردهای مقابلهای مذهبی و کیفیت تعامل مادر-کودک در مادران دارای کودکان با اختلال خواندن
|
شهروز نعمتی1 ، کبری محمدپور2  |
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران |
|
چکیده: (5474 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر رابطه راهبردهای مقابلهای مذهبی و روانشناختی با کیفیت تعامل مادر-کودک در مادران دارای کودکان با اختلال خواندن را مورد بررسی قرار داده است.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش را کلیه مادران دانشآموزان پسر دارای اختلال خواندن شهر تبریز که در سال تحصیلی 1394-1393 در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند تشکیل داده است. حجم نمونه با توجه به جدول نمونهگیری مورگان 162 نفر برآورد گردید. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده و از روی لیست دانشآموزان انجام شد. دادههای پژوهش نیز با استفاده از سیاهی وارسی تعامل مادر-کودک نعمتی، مقابلههای مذهبی (RCOPE) جمعآوری شد. داده ها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام بهگام انجام گرفت.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که بین راهبرد مقابلهای مذهبی مثبت و منفی با کیفیت تعامل مادر-کودک به ترتیب همبستگی 58/0 و 21/0- وجود دارد (001/0>P).
بحث و نتیجهگیری: راهبردهای مقابلهای مذهبی پیشبینی کننده کیفیت تعامل مادر-کودک هستند. لذا میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای مقابلهای مذهبی نقش مهمی در کیفیت تعامل مادر-کودک دارد.
|
|
واژههای کلیدی: راهبردهای مقابلهای مذهبی، کیفیت تعامل مادر- کودک، مادران، اختلال خواندن |
|
متن کامل [PDF 323 kb]
(2567 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/12 | پذیرش: 1395/10/6 | انتشار: 1395/10/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|