1- دانشگاه لرستان خرم آباد، ایران 2- دانشگاه لرستان، خرم آباد 3- دانشگاه لرستان، خرمآباد. ، Miad.kavarizadeh693@gmail.com
چکیده: (6618 مشاهده)
مقدمه: برخی از مطالعات اهمیت آموزش مهارتهای زندگی را بر روی مشکلات روانشناختی تایید نمودهاند. در سالهای اخیر سازههای جدیدی نظیر سازگاری و سرمایه روانشناختی مطرح شدهاند. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سرمایه روانشناختی و سازگاری در نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح(پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل) اجرا گردید. جامعهیآماری شامل کلیهی نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ده جلسه (شصت دقیقهای به مدت دو ماه و نیم)، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز2007 و آزمون شخصیتی کالیفرنیا 1953 بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم افزار SPSS19 استفاده گردید. نتایج: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی) و سازگاری (فردی و اجتماعی) در گروه آزمایش گردید. (0/01>P) بحث و نتیجهگیری: بهنظر میرسد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست بهکار رود.
Mirdrikvand F, Ghadampour E, Kavarizadeh M. The Effect of Life Skills Training on Psychological Capital and Adaptability of Adolescent Girls with Irresponsible Parents. Socialworkmag 2016; 5 (3) :23-30 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-172-fa.html
میردریکوند فضل الله، قدم پور عزت الله، کاوریزاده میعاد. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سرمایه روانشناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (3) :23-30