1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز] ایران ، aliyan1604@gmail.com 2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (5439 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات و ناراحتیهای روانی شایع در بین دانشجویان خوابگاهی، افسردگی و وجود نشانههای آن است. هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری برکاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان بود. روش: در این پژوهش شبه آزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، تعداد شصت نفر از دانشجویان ساکن در خوابگاههای مرکز آموزش عالی امام رضا اندیمشک به شکل نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه درمان فعالسازی رفتاری و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی، پرسشنامه اجتناب شناختی-رفتاری بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی (01/>F=11/ 26=p) و اجتناب شناختی-رفتاری (05/>F=7/o2=p) اثربخش بوده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری اثربخش بوده است. با توجه به اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری بر علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری، درمان فعالسازی رفتاری میتواند برای مراجعینی که جهت دریافت درمان کارآمد و کوتاه مدت به مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه میکنند، گزینه درمانی مناسبی باشد.
Valian A M, Sudani M, Sharalinia K, Khojasteh Mehr R. The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Depression Symptoms and Cognitive-Behavioral Avoidance for Students. Socialworkmag 2017; 5 (4) :31-25 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-215-fa.html
ولیان علی محمد، سودانی منصور، شیرانی نیا خدیجه، خجسته مهر رضا. بررسی اثربخشی درمان گروهی فعالسازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری دانشجویان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (4) :31-25